Nooit eerder vielen zo weinig doden op Belgische wegen

© iStock

In de eerste negen maanden van dit jaar vielen er 12 pct minder doden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Zo een sterke daling van het aantal doden (-55) is al geleden van 2012. Maar niet alle statistische cijfers zijn rooskleurig. Het aantal fietsongevallen is bijvoorbeeld fors gestegen, in Vlaanderen, en nog opvallender in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

“Nog nooit waren er minder letselongevallen en vielen er zo weinig doden op onze wegen”, meldt het BIVV in zijn Verkeersveiligheidsbarometer.

Het aantal doden ter plaatse daalde in alle gewesten van België: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (- 5), in het Waals Gewest (- 24) en in het Vlaams Gewest (- 26). De grootste daling van het aantal dodelijke slachtoffers is er in Oost-Vlaanderen (- 14 doden) en Limburg (- 13 doden). In Antwerpen (- 2 doden) en Vlaams-Brabant (- 1 dode) is er ongeveer een status quo. In West-Vlaanderen is er een lichte stijging (+ 4 doden).

Het aantal letselongevallen vertoont een ander patroon. In West-Vlaanderen (- 3,4 pct) en Oost-Vlaanderen (- 2,8 pct) is er een lichte daling. In Vlaams-Brabant wijzigt er nauwelijks iets (+ 0,6 pct) terwijl er in Antwerpen (+ 4,8 pct) en Limburg (+ 2,0 pct) wel een stijging is van het aantal ongevallen waarbij iemand gewond raakte. Het aantal letselongevallen steeg bij voetgangers (+ 1,6 pct), lichte vrachtwagens (+1,8 pct) en fietsers (+ 3,9 pct).

Fietsongevallen namen vooral toe in Brussel (+ 18,2 pct ) en ook in Vlaanderen (+ 3,5 pct).

Er wordt overigens al sinds 2004 een opmerkelijke stijging van het aantal fietsongevallen in Brussel opgetekend.

De meest opvallende gunstige tendens is de daling van het aantal letselongevallen met bromfietsen (- 6,5 pct). Nooit eerder waren er minder ongevallen met bromfietsen dan in de eerste 9 maanden van 2016.

“In de volgende maanden worden verschillende maatregelen van kracht die de resultaten nog moeten verbeteren”, zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een commentaar. “Het gaat dan om de aanpak van recidivisten en de strijd tegen alcohol achter het stuur”.

Volgens mobiliteitsorganisatie Touring zit de oorzaak ook in ‘een significante verbetering van de weginfrastructuur en de automodellen’, en niet enkel dankzij meer gerichte controles of strengere boetes. De mobiliteitsorganisatie stelt nog nauwelijks problemen te zien op vlak van bescherming van inzittenden bij crashtests met nieuwe automodellen.

‘Zowel de airbagsystemen als de structuren van de auto zijn fel verbeterd en bieden veel meer bescherming. Voertuigen worden ook hoe langer hoe meer aangepast om wederzijds bescherming te bieden: een grote auto zal bij een aanrijding met een klein voertuig in verhouding meer impactenergie opvangen zodat de schade aan het kleinere voertuig vermindert.’

De mobiliteitsorganisatie geeft wel toe dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de bescherming aan externe zwakke weggebruikers. ‘Hoe we het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers ook kunnen doen dalen, zou moeten blijken uit een gedegen ongevalanalyse: gaat het om aanrijdingen, valpartijen, eenzijdige ongevallen zonder tweede voertuig. Deze analyses kunnen leiden tot het nemen van de juiste maatregelen op de juiste plaats.’

Daarnaast wijst Touring nog op de veiligere wegen als een reden voor het gedaalde aantal slachtoffers. ‘Ze worden meer vergevingsgezind gemaakt. Zo voorkomen nieuwe middenbermen frontale ongevallen, zorgen verbeterde vangrails voor minder kwetsuren bij motorrijders en worden obstakels buiten de weg zoveel mogelijk weggewerkt of afgeschermd. Er worden hoe langer hoe meer zogenaamde kreukelpalen geplaatst die de structuur van een erop rijdend voertuig meer vrijwaren.’

Ben Weyts: ‘Aanmoediging om op dezelfde weg door te gaan’

“Deze resultaten zijn hartverwarmend”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in een reactie op de daling van het aantal verkeersdoden. “Dit is een aanmoediging om op dezelfde weg door te gaan”, aldus Weyts.

“We hebben een omvattend Vlaams Verkeersveiligheidsplan op poten gezet, met ingrijpende maatregelen op vlak van onder andere rijopleiding en controle. Ik besef maar al te goed dat veel Vlamingen kritisch staan tegenover meer controle en strengere regels. Maar deze cijfers tonen 26 doden minder op Vlaamse wegen. Als er ook maar een paar van die 26 mensen gered zijn als gevolg van nieuwe beleidskeuzes, dan is het de moeite meer dan waard geweest”, klinkt het.

(Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content