NMBS uit de sporen

© Belga

Slechte financiële cijfers en oplopende sociale spanningen doen de NMBS opnieuw in zwaar weer belanden.

Het zit er bovenarms op bij de NMBS. Maandag organiseerden de vakbonden infosessies voor het personeel. Vrijdag wordt mogelijk het goederenvervoer in de haven van Antwerpen geblokkeerd. De acties zijn een gevolg van de besparingsijver bij de NNMS, de vervoerspoot van de Belgische spoorwegengroep. Binnen die groep beheert Infrabel de infrastructuur en is er met de NMBS Holding een overkoepelende vennootschap voor het personeel.

Schulden

De sociale onrust bij de NMBS komt boven op barslechte financiële resultaten. In 2010 bedroeg het operationele verlies 126 miljoen euro. De schulden van de hele groep zijn opgelopen tot 3 miljard (in 2005 nam de federale overheid nog een historische schuld van 7,4 miljard over).

Het tekort is voor rekening van het binnenlandse reizigersvervoer en NMBS Logistics, het goederenfiliaal dat in februari B-Cargo opvolgde (na een laatste kapitaalinjectie van 135 miljoen en na een sociaal akkoord dat in november 2010 alleen door ACV Transcom werd aanvaard). NMBS Logistics is zo noodlijdend dat een staking van betaling dreigt.

Revisoren weigerden tot nu de NMBS-boeken goed te keuren omdat het in 2011 van kwaad naar erger gaat. Pas vorige week besliste de NMBS Holding om zich financieel garant te stellen. Dat gebeurde na een clash tussen aan de ene kant holdingvoorzitter Jean-Claude Fontinoy (MR) en NMBS-voorzitter Laurence Bovy (PS) en aan de andere kant holdingbaas Jannie Haeck (met SP.A-stempel).

Hij heeft weinig vertrouwen in de nieuwe besparingsplannen van NMBS-baas Marc Descheemaecker (van liberale signatuur) en topman Geert Pauwels van NMBS Logistics. Die laatste twee hebben dan weer geen zin om door Haeck bij het handje genomen te worden.

Vakbonden

Tegelijk zit dit duo op ramkoers met de vakbonden. Bij de NMBS gaan 48 kleinere verkooppunten dicht, wordt het treinaanbod in de zomervakantie teruggeschroefd, verdwijnen 200 late en vroege treinen, en komt er een maakloon van 7 euro voor wie zonder biljet opstapt in een station met een loket of automaat.

‘Dat laatste zou het zwartrijden moeten tegengaan, maar het zal vooral meer discussie en agressie uitlokken’, zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor.

Nog zwaarder tillen hij en intussen ook ACV Transcom aan de gang van zaken bij NMBS Logistics. Een zoveelste vervoersplan, de verhuizing van het onderhoud van 400 goederenwagons naar Hongarije en de afbouw van rangeeractiviteiten zijn voer voor conflict. Dat laatste zet een afspraak over het behoud 531 statutaire functies onder druk.

Digneffe stelde vorig jaar voor ze onder te brengen bij Infrabel om aan de Europese eis voor een gelijke behandeling van alle goederenvervoerders te voldoen, maar zonder resultaat. Hij blijft op die spijker hameren. (PMA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content