NMBS-topman Jo Cornu: ‘De redelijkheid moet terugkeren’ (video)

© belga

NMBS-topman Jo Cornu heeft in Het Journaal op één uitgehaald naar de vakbonden. Ze strijden voor “onverdedigbare voordelen” en genieten in Vlaanderen weinig steun van hun basis, liet hij verstaan.

“Dit is geen staking over de verdediging van de openbare diensten”, zei Cornu. “Dit is een staking die gaat over voordelen die onverdedigbaar zijn. Het is totaal abnormaal dat men tijdens verlof of ziekte nog compensatiedagen kan winnen. Ik denk dat iedereen dat kan begrijpen. We moeten de productiviteit verhogen en proberen in de eerste plaats onverdedigbare anomalieën te verwijderen. Het gaat voor mij te ver als men zelfs dat niet wil aanvaarden.”

De spoorbaas gaf aan dat tijdens de wilde staking van maandag in Vlaanderen maar 6 procent van het personeel aan het staken was. “Dan moet je geen bijeenkomsten houden om te horen wat de basis denkt. De basis heeft met zijn voeten gestemd. Dat men ondanks die 6 procent stakers nog komt zeggen dat er van de basis druk is om meer acties te voeren, is onaanvaardbaar”, dixit Cornu.

‘Redelijkheid moet terugkeren’

Cornu zit woensdagochtend om 8.00 uur weer samen met de bonden, maar geeft al een duidelijke boodschap vooraf: “de redelijkheid moet terugkeren”. Hij wees erop dat de overheid in 2019 zal moeten beslissen of de NMBS verder het monopolie op het binnenlands treinverkeer kan behouden. “Op dat moment gaan we als bedrijf een goede klantentevredenheid en een betrouwbare kwalitatieve dienstverlening moeten hebben. Daarvoor moeten stappen gezet worden. Zo niet komt de toekomst van dit bedrijf in gevaar.”

Wat de discussie over de minimale dienstverlening betreft, zei Cornu dat hij liever over de “best mogelijke” dienstverlening spreekt. “Anders moet je mensen gaan opeisen.” Cornu wil liever op voorhand weten welke spoormensen beschikbaar zullen zijn op stakingsdagen. “Typisch neemt een kwart tot een derde deel aan een staking. Met de rest kunnen we een redelijke dienstverlening hebben als we het op voorhand weten.”

Privépartner

Ook liet Cornu zijn licht schijnen over de inbreng van een privépartner bij de spoorwegen, zoals vicepremier Alexander De Croo eerder op de dag opperde. Maar voor Cornu gaat het niet zozeer om privékapitaal, maar wel om meer vrijheid voor het management.

“Een privépartner brengt in de eerste plaatst een grotere vrijheid voor het management en de raad van bestuur”, zei hij. De NMBS wacht bijvoorbeeld al anderhalf jaar op een beslissing over de beheersovereenkomst – die onder meer de tarieven en het aanbod bepaalt. “Mijn punt is dat indien men ons die grotere vrijheid die ik al 2,5 jaar vraag, zou geven, dan is er niets dat ons belet het even goed te doen dan een bedrijf waarin privékapitaal zit. Het probleem is dat men ons die vrijheid niet geeft, dat we afhankelijk zijn van overheidsbeslissingen die dan over het algemeen met enorme vertragingen worden genomen.” Een beslissing over de beheersovereenkomst is essentieel, bevestigde Cornu. Hij gaf aan dat op tien jaar tijd de tarieven bij bpost met 60 procent stegen en bij de NMBS maar met 6 procent.

(Belga/NSK/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content