NMBS spendeert 1 miljoen aan studie over stiptheid treinen

De NMBS en Infrabel hebben 1 miljoen euro betaald aan een consultancybureau met de vraag hoe ze de treinen stipter kunnen doen rijden.

Het rapport stelt meer dan honderd maatregelen voor. “Vaak komt het op hetzelfde neer”, zegt ACOD-vakbondsvoorzitter Jos Digneffe in Het Nieuwsblad. “NMBS en Infrabel moeten beter samenwerken. Met andere woorden, de splitsing was een dom idee.”

Het rapport van consultancybureau Arthur D. Little staat volgens Digneffe bol van verwijzingen naar de manke samenwerking tussen de twee bedrijven. “Eigenlijk zijn de droge stiptheidscijfers op zich al bewijs genoeg”, zegt Digneffe. “In 2004 reed 93,2 procent van de treinen op tijd, nadien begon dat cijfer jaar na jaar te dalen. In 2010 zitten we aan een beschamende 87 procent. En wat gebeurde er in 2005? Juist: NMBS en Infrabel werden twee aparte bedrijven: NMBS voor de treinen, Infrabel voor de sporen. Toen is het fout gelopen. De opsplitsing heeft voor problemen gezorgd.”

De vakbondsman vindt in het rapport steun uit onverwachte hoek. “Blijkbaar is er 1 miljoen euro belastinggeld nodig om de oude spoorwegen opnieuw uit te vinden”, concludeert Digneffe. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content