NMBS schrapt vroege en late treinen, verbindingen worden slechter en ritten worden trager

08/05/14 om 15:25 - Bijgewerkt om 15:25

De NMBS gaat in de nieuwe dienstregeling veel vroege en late treinen schrappen. Dat is niet naar de zin van de reizigersverenigingen die ook aanklagen dat verbindingen slechter worden en treinen almaar trager rijden.

NMBS schrapt vroege en late treinen, verbindingen worden slechter en ritten worden trager

© VTM Nieuws

De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december van kracht wordt, gaat ten koste van veel vroege en late treinen. Dat melden reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop in een gezamenlijk persbericht. "Op veel lijnen worden de treinen beter gespreid en er komen bijvoorbeeld meer rechtstreekse treinen naar de luchthaven, maar wat de NMBS er niet bij vertelt, is dat veel vroege en late treinen worden afgeschaft", klinkt het.

De laatste trein uit Leuven naar Waver zal vanaf december om 21.18 uur vertrekken, in plaats van om 22.28 uur, aldus de organisaties. Wie naar Merchtem, Asse, Opwijk, Lebbeke en tal van kleinere stations wil, kan nu nog om 23.19 uur uit Brussel-Centraal vertrekken, vanaf december wordt dat 21.41 uur. Vanuit Zaventem en Kortenberg kan je bovendien binnenkort pas om 07.18 uur in Leuven aankomen, "erg laat voor een werkdag".

'NMBS heeft geen antwoord op groeiende mobiliteitsvraag'

Ook de rechtstreekse treinen Luik-Hasselt-Antwerpen en Denderstreek-Brussel verdwijnen. Bovendien blijft het aantal gereden treinkilometers gelijk. "Dat staat in schril contrast met de mobiliteitsvraag die in het hele land blijft groeien." Het vervoersplan biedt hier geen antwoord op, maar "dat kan ook niet omdat elke bijkomende trein schrikwekkend hoog belast wordt door infrastructuurbeheerder Infrabel".

"Die tarieven worden door de overheid bepaald, en zijn sinds 2006 niet meer verhoogd, buiten dan door de indexatie", aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Het feit dat de infrastructuurvergoeding in ons land hoger ligt dan in bijvoorbeeld Nederland, ligt bovendien aan het feit dat in België vastligt dat 80 procent van de exploitatiekosten van Infrabel moet komen van de infrastructuurvergoedingen en 20 procent van staatsdotaties, terwijl dat in Nederland net omgekeerd is."

'Verbindingen worden slechter en treinen almaar trager'

De verenigingen hekelen bovendien het schrappen van overstapvrije verbindingen, het verlagen van de frequentie, het alsmaar trager worden van de treinen en het veronachtzamen van kleinere stations of stopplaatsen in de buurt van grote stations.

De drie verenigingen eisen dat de NMBS zijn volledige spoorplan onmiddellijk bekendmaakt en zo "zijn klanten ten minste tijdig informeert". Bij de volgende federale regering dienen een volwaardig mobiliteitsbeleid en bijbehorende middelen bovenaan op de agenda te komen.

NMBS wijst er op dat het de afgelopen maanden een roadshow heeft gedaan langs de verschillende provincies om details over het plan te communiceren en verklaart dat het nog niet mogelijk is om de exacte impact op de uurschema's te bepalen. De vervoersmaatschappij verklaart dan ook te zullen communiceren vanaf het moment dat alle informatie beschikbaar is.

"We hebben echter te maken met verschillende beperkingen, zoals het behoud van quota en we moeten bovendien het net versterken met een identieke envelop, terwijl het aantal reizigers in tien jaar tijd gestegen is van 140 miljoen naar 223 miljoen." NMBS meldt bovendien dat analyses zijn gebeurd om te zien welke lijnen versterkt moeten worden. (Belga/EE)

Onze partners