NMBS: Onaangekondigde staking Luik: hinder op vier verbindingen

De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er inde nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoe veel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil invoeren. Dat alle treinen trager zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al bekend. Nu blijkt ook hoe veel trager. © BELGA
Simon Demeulemeester

De Luikse treinbestuurders hebben beslist om het werk niet aan te vatten en in staking te gaan. De hinder van die actie concentreert zich op vier verbindingen.

De Luikse treinbestuurders hebben beslist om het werk niet aan te vatten en in staking te gaan. Dat heeft spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel meegedeeld. De treinbestuurders zouden ontevreden zijn over het uitblijven van premies. Spoorwegmaatschappij NMBS veroordeelt de ‘gijzeling van treinreizigers’.

Volgens NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck neemt 90 procent van de treinbestuurders met vertrekplaats Luik deel aan de staking. Rond 6.45 uur waren al vijftien treinen vanuit Luik-Guillemins en Liers geschrapt. Drie op de vier treinen rijden niet.

De grootste hinder concentreert zich voornamelijk op vier verbindingen vanuit Luik. Op de verbindingen met Aken, Landen, Verviers en Waremme (Borgworm) rijdt maar de helft van de treinen. ‘Op de andere verbindingen lijkt de hinder mee te vallen’, zegt Neyrinck.

‘Tot 300 euro premie minder’

De spontane staking heeft te maken met de daling van een premie. ‘Het gaat om een daling die in sommige gevallen kan oplopen tot 300 euro per maand, terwijl de werkdruk helemaal niet gewijzigd is’, zegt Marc Eyen van de christelijke vakbond.

Het conflict draait meer bepaald om de productiecoëfficiënt, of de berekening van een premie op basis van het aantal bediende depots. Die coëfficiënt ging omlaag na de afschaffing van het goederenvervoer. Voor de paasvakantie was er overleg met de directie, maar de werknemers vinden dat de uitleg die ze kregen, niet voldoende duidelijk was.

‘In het kader van het transportplan moeten de coëfficiënten binnen zes maanden toch herberekend worden. Waarom dat nu al doen?’, vraagt Eyen zich af.

NMBS: ‘Onaanvaardbaar’

NMBS-woordvoerster Neyrinck zegt dat er gesprekken aan de gang zijn met de ontevreden treinbestuurders. De NMBS veroordeelt de niet-aangekondigde staking ‘met klem’. Ze betreurt dat de klanten gegijzeld worden en zegt de dialoog te verkiezen. ‘Dit is onaanvaardbaar. De mensen hebben zich niet kunnen voorbereiden.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content