NMBS niet onder de indruk van vernieuwde Fyra met sneeuwschuiver

16/09/13 om 18:29 - Bijgewerkt om 18:30

De Italiaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft in Italië een aangepaste versie van de gecontesteerde hogesnelheidstrein voorgesteld met een sneeuwschuiver.

NMBS niet onder de indruk van vernieuwde Fyra met sneeuwschuiver

© Belga

Volgens AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto ging het afgesproken "verbeterplan" immers "vooral om het rijden in geval van sneeuw". De Nederlandse en Belgische spoorwegen zijn allerminst onder de indruk.

Manfellotto pleitte tijdens een persconferentie in Pistoia dat dat "verbeterplan" voor de Fyra dat AnsaldoBreda met de Nederlandse en Belgische spoorwegen was overeengekomen, de "enige oplossing" is voor het geschil rond de hogesnelheidstrein.

Als dat plan zoals afgesproken tijdig was uitgevoerd, hadden deze herfst al vijf treinen kunnen rijden, klonk het. Dat is "de enige veilige en onmiddellijke oplossing".

Slachtoffer van mediacampagne

De AnsaldoBreda-topman benadrukte opnieuw dat de Fyra veilig is en onbeperkt inzetbaar voor commerciële doeleinden. Manfellotto voelt zich het slachtoffer van een campagne in de media die de publieke opinie niet goed hebben geïnformeerd.

De berichten zijn "verkeerd, incorrect en bedrieglijk", aldus het Italiaanse persbureau ANSA. "Wij zijn van mening dat wat ons met de Fyra overkomt, misbruik is", aldus Manfellotto.

Spoorwegmaatschappij NMBS herhaalt dat het contract met AnsaldoBreda begin juni werd opgezegd en dat daarmee voor haar de kous af is, op de afhandeling van de juridische dossiers na.

Ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) blijven bij het besluit om het contract met de Fyra-producent stop te zetten. "We hebben nog steeds negen treinen staan die niet kunnen rijden. De Fyra gaat niet rijden op het Nederlandse spoor en de verbeterde treinen mogen in Italië blijven", zei een NS-woordvoerder.

Alternatieve dienstregeling

NMBS en NS werken samen aan een alternatieve dienstregeling na het wegvallen van de Fyra, die tussen Brussel en Amsterdam moest rijden. Het alternatief moet tegen 1 oktober aan de bevoegde Nederlandse staatssecretaris worden voorgelegd.

De Fyra begon begin december te rijden tussen Brussel en Amsterdam. Door allerlei mankementen werden de treinen midden januari echter van het spoor gehaald. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners