NMBS mag reizigers lokken met lagere tarieven buiten de spits

07/02/18 om 08:11 - Bijgewerkt om 15:40

Bron: Belga

De NMBS krijgt meer vrijheid om haar eigen tariefbeleid uit te stippelen. Ze zal via lagere tarieven en kortingen passagiers mogen lokken naar reizen buiten de spitsuren.

NMBS mag reizigers lokken met lagere tarieven buiten de spits

© BELGA

De NMBS zal via lagere tarieven en kortingen passagiers mogen lokken naar reizen buiten de spitsuren. Dat staat in het ontwerp van nieuwe beheersovereenkomst 2018-2022 dat De Standaard kon inkijken. Volgens het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is de tekst 'een zeer voorlopige versie, waarin nog veel kan veranderen'.

Vandaag zijn de prijzen van treintickets en abonnementen gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Daarover is in het ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst niets terug te vinden. Op basis van de voorlopige tekst krijgt de NMBS meer vrijheid om haar eigen tariefbeleid uit te stippelen. Zo zal de spoormaatschappij de prijs van abonnementen voor woon-werkverkeer en van gewone treinbiljetten op kunnen trekken met maximaal twee procent boven op de index. De abonnementen voor verplaatsingen naar school mogen jaarlijks één procent boven de index verhogen. Ook forse stijgingen van de energieprijs zullen doorgerekend mogen worden in de tarieven.

Door reizigers lagere tarieven en kortingen buiten de spits aan te bieden, wil de NMBS de drukkere momenten ontlasten en te veel lege stoeltjes tijdens de daluren vermijden. De NMBS gaat ook op zoek naar 'tariefformules die aan de nieuwe vormen van arbeidsorganisatie tegemoetkomen'. In de beheersovereenkomst staat ook dat de NMBS 'inspanningen gaat leveren om haar tarieven te integreren in die van andere aanbieders van openbaar vervoer', zoals De Lijn en MIVB.

En ook: in overleg met de gewestelijke vervoersmaatschappijen 'mag de NMBS de opdracht van de openbare dienst op bepaalde lokale verbindingen permanent verzekeren met andere vervoersmodi'. Gaat de NMBS binnenkort zelf met bussen en trams rijden, vraagt De Standaard zich af.

Onze partners