NMBS-klanten vragen almaar vaker compensatievergoeding voor vertragingen

28/03/13 om 16:20 - Bijgewerkt om 16:20

(Belga) Ontevreden reizigers hebben in 2012 bijna 10 procent minder klachten ingediend bij de Centrale Klantendienst van de NMBS-groep, maar maken wel steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om een compensatie te eisen voor vertragingen. De NMBS telde vorig jaar 1,3 miljoen euro neer voor compensaties, of bijna 30 procent meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het activiteitenverslag van de NMBS-klantendienst, dat vandaag is vrijgegeven.

NMBS-klanten vragen almaar vaker compensatievergoeding voor vertragingen

Het totale aantal aanvragen voor compensaties is in 2012 met 16,7 procent gestegen, tot 80.500. Het totale compensatiebedrag is zelfs met 27,7 procent getesten. Daar waar de NMBS in 2011 nog iets meer dan 1 miljoen (1.026.751 euro om precies te zijn) vergoedde, lag dat vergoedingsbedrag in 2012 op 1.312.775 euro. Opvallend is dat treinreizigers niet enkel stappen ondernemen als ze geconfronteerd worden met grote vertragingen, zoals bijvoorbeeld van meer dan een uur. Almaar vaker doen ze ook een compensatieaanvraag voor kleinere, maar frequente vertragingen (+26,7 pct). Ook het gevraagde compensatiebedrag is in de categorie frequente vertragingen met 35 pct gestegen. De frequente vertragingen slaan ofwel op 10 vertragingen van minstens 30 minuten (de treinritkost wordt voor 50 procent gecompenseerd) of op 20 vertragingen van minstens 15 minuten (voor 25 procent gecompenseerd). Het gemiddelde compensatiebedrag voor dergelijke vertragingen bedraagt 62 euro, zegt de NMBS nog. "Gezien het aantal vertragingen stabiel is gebleven tussen 2011 en 2012", valt die tendens te verklaren "door een betere bekendheid van het systeem", meent de klantendienst. (KAV)

Onze partners