NMBS-holding zoekt ander slot voor haar e-Blue-bikes na problemen

(Belga) Tot 80 procent van de elektrische Blue-bikes die de NMBS-Holding ter beschikking stelt van reizigers en stadsdiensten, heeft problemen met de sloten, wat de kans op diefstal verhoogt. De NMBS werkt daarom samen met het IWT een systeem uit dat de fiets tegelijk vastketent en oplaadt.

De NMBS-holding biedt in een aantal grote treinstations in totaal een honderdtal elektrische fietsen aan de reizigers en personeelsleden van stadsdiensten aan. “Maar met de sloten gaat het wel eens fout”, bevestigt woordvoerder Paul Van Aelst. “Verschillende klanten meldden ons dat er problemen waren met het slot, wat de kans op diefstal verhoogde.” Tot 80 procent van de elektrische fietsen werd getroffen, maar Van Aelst benadrukt dat er geen fietsen werden gestolen en dat alle fietsen momenteel beschikbaar zijn. Om de problemen aan te pakken werd het Instituut voor Wetenschap en Technologie (IWT) gevraagd om een ‘Innovatieve Aanbesteding’ uit te schrijven. “Daarbij wordt financiële steun gegeven aan verschillende kandidaten om een prototype te bouwen, dat we volgend jaar in gebruik willen nemen. De bedoeling is om de fiets meteen met de oplaadkabel vast te maken”, vervolgt Van Aelst. Door de gebruiksvriendelijkheid van het systeem moet de kans op diefstal dalen. Vanwege de hoog geschatte kostprijs van het systeem moet het fietslaadpunt compatibel zijn met 80 procent van de batterijstandaarden op de markt, veel meer dan de 15 procent die volgens het IWT momenteel gehaald wordt. “Zo kan met een groepsaankoop – onder meer voor de fietsen van steden en gemeenten zelf – de prijs worden gedrukt”, aldus Van Aelst. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content