NMBS bevestigt: Fyra definitief van sporen gehaald

© Belga

NMBS zet een punt achter de problematische hogesnelheidstrein Fyra.

Op een persconferentie bevestigt de NMBS dat de hogesnelheidstrein Fyra definitief van de sporen wordt gehaald. De NMBS ontbindt het contract met de leverancier
van de hst-trein Fyra en ziet af van de drie bestelde treinen.

Topman Marck Descheemaecker heeft er geen vertrouwen in dat leverancier AnsaldoBreda de problemen kan oplossen, onder meer omdat de Italiaanse constructeur in financieel zwaar weer zit. “Bovendien is de geloofwaardigheid van het bedrijf een probleem”, aldus Descheemaecker. Hij gaf bij de aankoop “inschattingsfouten” zijn gemaakt.

De NMBS zal de Nederlandse spoorwegen voorstellen het bestaande vervangende treinaanbod op te trekken en ook Thalys vragen het hogesnelheidsaanbod tussen Brussel en Amsterdam te verhogen. NMBS pleit ook voor een Eurostar-verbinding Londen-Brussel-Amsterdam.

Reizigersorganisatie TreinTramBus: ‘Streefdoel moet één trein per uur zijn’

De reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover vinden het goed dat de NMBS de falende hogesnelheidstrein Fyra definitief uit roulatie haalt, maar ze kijken vooral uit welke alternatieven de Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappijen zullen aanbieden. “Het streefdoel moet één trein per uur zijn”, zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus.

“De vervangtrein die sinds maart rijdt, werd tot nog toe voorgesteld als een tijdelijke oplossing in afwachting van de terugkeer van de Fyra”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Marc Descheemaecker geeft nu aan dat die Beneluxtrein definitief opnieuw een plaats krijgt in het openbaarvervoerlandschap tussen België en Nederland.”

Reizigers krijgen dan de keuze tussen de snelle Thalys met hogere tarieven en reserveringsplicht enerzijds en een tragere Beneluxtrein met gewone tarieven anderzijds. “De NMBS heeft verder toegezegd dat er serieus onderzoek komt naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen- Brussel”, stellen de reizigersorganisaties.

Rover en TreinTramBus hebben altijd voor deze verbinding gepleit om Noord-Brabant beter met België te verbinden. Ook Arriën Kruyt, voorzitter van Rover, is positief. “Twaalf Beneluxtreinen per dag een stap in de goeie richting. Maar we zijn er nog niet: de Benelux moet geheel hersteld worden door weer minimaal zestien keer te gaan rijden, met gewone treintarieven.”

Nederlandse spoorwegen: ‘Nemen pas beslissing in juni’

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageren kort op de beslissing van de NMBS om het contract van de hogesnelheidstrein Fyra te ontbinden. “Wij moeten eerst overleggen met onze staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansfeld en nemen pas midden juni een beslissing”, liet de woordvoerder Eric Trinthamer van NS weten.

Nederlandse politici zijn minder terughoudend dan de NS in hun reacties. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) tweette: “Met de Fyra wilden dit en vorige kabinetten voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Maar goedkoop is duurkoop. De Fyrasoap heeft ons miljoenen euro’s gekost. De Belgen stoppen er nu mee. Ik wil snel in debat over wat
dat betekent voor Nederland.”

“Het is nu tijd om ons geld terug te vragen en daarmee fatsoenlijke treinen te kopen. Ik wil graag tijdens het vragenuurtje staatssecretaris Mansveld vragen om ook in Nederland te stoppen met Fyra”, aldus Farshad Bashir (SP). Sander de Rouwe van CDA reageerde: “Ik vind dat een parlementaire enquête onontkoombaar is.”

Wegens de aanhoudende perikelen met de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel eiste de NMBS eind januari verbeteringen van Fyra-bouwer AnsaldoBreda. Het bedrijf kreeg drie maanden de tijd. Eind april zei NMBS de verbeterplannen te gaan evalueren en op basis daarvan een besluit te nemen. Fabrikant verbijsterd

Fyra-constructeur AnsaldoBreda reageert “verbijsterd en ontgoocheld” op de beslissing van de NMBS om het contract. Dat zegt het Italiaanse bedrijf in een reactie. Het bekijkt welke acties kunnen worden ondernomen.

Het bedrijf, een dochter van het Finmeccaninca-concern, zegt nog geen officiële communicatie te hebben ontvangen van de NMBS.

AnsaldoBreda vindt dat de uitleg van de NMBS niet overeenstemt met de realiteit. De redenen om het contract op te zeggen zijn niet van technische maar van andere aard, argumenteert AnsaldoBreda.

De aankondiging van de NMBS is bovendien “beledigend” voor het werk van de vele Nederlandse, Belgische en Italiaanse werknemers die weken aan het werk zijn geweest om de contracten na te komen. AnsaldoBreda zal alle acties evalueren nodig om de belangen en het imago van het bedrijf te verdedigen. (Belga/SD/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content