NMBS betaalt geen compensatie meer voor grote vertragingen

© Belga

De betaling van compensaties voor occasionele vertragingen van minstens een uur is opgeschort.

De NMBS betaalt voorlopig geen schadevergoedingen meer uit voor vertragingen van minstens een uur. De spoorwegmaatschappij roept overmacht in door de sneeuw.

Reizigers van de NMBS hebben sinds september 2008 recht op een compensatie bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten.

De NMBS beroept zich nu wegens de sneeuw op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals natuurrampen of extreme weersomstandigheden, daar geen recht op hebben. De uitbetalingen zijn opgeschort sinds zaterdag 18 december.

Woordvoerder Jochem Goovaerts wees er woensdag op dat de treinen zijn blijven rijden ondanks de barre weersomstandigheden, maar dat de reizigers dan wel rekening moeten houden met
vertragingen en aanvaarden dat er tijdelijk geen compensaties
gelden.

Niet voor herhaalde vertragingen

Volgens federaal minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) kan de NMBS de compensatieregeling voor vertragingen echter niet algemeen opschorten.

Vervotte wijst erop dat de afspraken over het compensatiesysteem in de beheersovereenkomst met de NMBS staan. Bij de compensaties voor eenmalige vertraging van meer dan 60 minuten kan de NMBS inderdaad overmacht inroepen om geen vergoeding te moeten betalen, op voorwaarde dat het duidelijk is dat de vertraging aan de sneeuw te wijten is.

Maar er zijn ook compensaties bij herhaaldelijke vertragingen. Daarvoor zijn op het gebruikelijke traject van de reiziger in een periode van zes maanden minimaal twintig vertragingen van
15 minuten nodig of minimaal tien vertragingen van minstens 30
minuten. Bij dat systeem mag de NMBS geen overmacht inroepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content