NMBS-baas Jannie Haek wil de klant centraal stellen

02/10/12 om 22:42 - Bijgewerkt om 22:42

Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, vindt dat de nieuwe structuur van de Belgische spoorwegen de klant centraal moet stellen.

NMBS-baas Jannie Haek wil de klant centraal stellen

© Belga

Haek ziet Duitsland en Zwitserland als voorbeelden en hoopt "op een structuur met zo weinig mogelijk entiteiten", zei hij in het VRT-programma Terzake. Haek wil een structuur voor de spoorwegen waarbij "de klant zich kan wenden tot één iemand die verantwoordelijk is". Een "pingpongspel van verantwoordelijkheden" wil hij uitsluiten.

Geen kandidaat

Hoewel we van de huidige structuur af moeten, vindt Haek wel dat de NMBS-Holding goed werk heeft geleverd. Over zijn eigen toekomst liet Haek niet in zijn kaarten kijken. "Ik weet niet of er een uitweg is voor mij", zei hij.

Haek werd in kranten al genoemd als mogelijke toekomstige topman bij de energieregulator Creg. "Ik heb mij nergens kandidaat voor gesteld", reageerde hij.

Spijtig voor de klant

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wil de huidige drieledige structuur van de spoorwegen vervangen door een tweeledige structuur. De bonden willen echter terug naar een eenheidsstructuur en vrezen vooral voor het statuut van de werknemers. Ze organiseren vanaf dinsdagavond 22 uur een 24 urenstaking. Haek vindt dat "een spijtige zaak voor het bedrijf en de klant". (Belga/TV)

Lees meer over:

Onze partners