"Niks mis met onderzoek naar snelheid op autowegen, maar wat is meerwaarde?"

13/01/16 om 11:01 - Bijgewerkt om 11:01

Bron: Belga

(Belga) Kamerlid Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, heeft er niets op tegen dat minister van Mobiliteit Galant een onderzoek lanceert naar de snelheid op de autowegen, maar stelt zich vragen bij de meerwaarde ervan. Voor hem kan men best één maximumsnelheid hanteren en via dynamische borden de maximumsnelheid verlagen bij bepaalde omstandigheden, zoals grote drukte of regen.

"Niks mis met onderzoek naar snelheid op autowegen, maar wat is meerwaarde?"

"Niks mis met onderzoek naar snelheid op autowegen, maar wat is meerwaarde?" © BELGA

Jacqueline Galant (MR) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een onderzoek gevraagd naar de snelheden op autosnelwegen. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", stelde de minister. Ze verwees onder meer naar Frankrijk en Luxemburg, waar men minder snel mag rijden bij slecht weer. Maar volgens Jef Van den Bergh werkt de regeling in Frankrijk niet echt. "Hoe hard moet het regenen voordat de snelheid naar beneden moet?", werpt hij op. Een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 zoals in onze buurlanden, ziet de CD&V'er niet zitten om verkeersveiligheidsredenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze verhoging tot 30 doden meer zou leiden. Hij pleit voor een eenvoudige algemene regel, aangevuld door dynamische verkeersborden om de snelheid te verlagen indien de omstandigheden dat vragen. Sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte vindt het onderzoek dat Galant heeft besteld het uitgelezen moment is of een verlaging van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar een vlottere doorstroming en minder ongevallen leidt. "Het is onze overtuiging dat een verlaging tot 90 km daadwerkelijk een vlottere doorstroming zal geven en minder fileleed en sluipverkeer zal veroorzaken. We willen ons echter laten overtuigen door de onderzoeksresultaten. De beste oplossing zou er wel eens kunnen in bestaan dat op de Brusselse Ring de regel wordt ingevoerd dat er maximaal 90 km per uur kan worden gereden en op een aantal dalmomenten en verhoogde snelheid wordt toegelaten", aldus Bonte. (Belga)

Onze partners