Nieuwe verkeersbelasting wordt duurder voor iedereen met wagen ouder dan drie jaar

(Belga) De nieuwe verkeersbelasting die de Vlaamse regering plant, zal duurder worden voor iedereen die een wagen heeft die ouder is dan drie jaar. Dat meldt mobiliteitsclub VAB vandaag. VAB wil dat Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters (N-VA) zo snel mogelijk duidelijkheid schept.

Uit een enquête van VAB bij ruim 6.200 automobilisten blijkt dat zes op de tien Vlaamse automobilisten niet akkoord gaan met de geplande verkeersbelastinghervorming, waarbij de berekening niet langer gebaseerd zou zijn op het motorvermogen, maar wel op de uitstoot van de wagen. De nieuwe verkeersbelasting zou met name ook de 60-plussers straffen die weinig rijden. Zij houden volgens VAB immers hun (vaak oudere) wagen om mobiel te blijven, maar rijden doorgaans minder kilometers. VAB maakte een simulatie van het effect van de nieuwe verkeersbelasting op vijftien veel verkochte modellen. Bezitters van een gezinswagen type Ford Focus, Volkswagen Golf of Opel Astra zullen tot 50 procent slechter scoren op CO2 en dus verhoudingsgewijs meer betalen dan nieuwe wagens, luidt het. VAB vindt het onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering het bezit van een wagen extra wil belasten terwijl het gebruik van een wagen de afgelopen vijf jaar reeds zwaarder belast werd. De brandstofprijzen stegen immers sterk en bijgevolg ook de accijnzen en btw op brandstof. “De afgelopen vijf jaar was er al een jaarlijkse belastingverhoging op gebruik van 20 tot 94 euro voor de gemiddelde automobilist”, luidt het. VAB meent dat niet het bezit, maar wel het gebruik van een wagen belast moet worden. Dit is volgens de mobiliteitsclub immers sociaal rechtvaardiger. Daarnaast mag de nieuwe verkeersbelasting volgens VAB niet duurder uitvallen voor de gemiddelde gezinswagen en moet de komst van het wegenvignet mee verrekend worden in de verkeersbelasting zonder dat dit een verhoging betekent van de huidige verkeersbelasting. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content