Nieuwe veiligheidscampagne De Lijn voorgesteld

26/06/16 om 13:24 - Bijgewerkt om 13:24

Bron: Belga

(Belga) In Koksijde heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Toerisme Ben Weyts (N-VA) de nieuwe veiligheids- en kusttramcampagne van De Lijn afgetrapt. Het figuurtje Onni staat centraal in de nieuwe campagne.

De 30ste Kusttramactie start op 1 juli en bouwt voort op de bestaande formules. Zo kunnen reizigers met een dagpas de hele dag vrij in- en uitstappen. Daarnaast wordt ingezet op de Kusttram+. Die formule combineert de toegang tot attracties zoals Plopsaland of Sea Life met het vervoer door de kusttram. "Ontdek de stukjes kust die je nog nooit hebt gezien", is de slogan van de nieuwe campagne. In het vernieuwde Kusttrammagazine onthullen de kustburgemeesters de mooiste plekjes van hun gemeente. Marc Vanden Bussche, burgemeester van Koksijde, benadrukte het enorme belang van de kusttram voor de kustgemeenten. "Het is een baken voor de toeristen, maar ik ging bijvoorbeeld zelf ook naar school met de tram." De burgemeester vergeleek de kusttram met de buitenlandse tramnetten. "Een modernisering is toch dringend nodig. Ik pleit ervoor om werk te maken van een groot investeringsplan." Minister Weyts kondigde de aankoop van 18 nieuwe trams aan. De toestellen zouden in principe in 2018 geleverd moeten worden en zullen 50 miljoen euro kosten. "Met 4,1 miljoen passagiers deed de kusttram het in 2015 acht procent beter dan het jaar daarvoor. Bovendien waren er in de laatste tien jaar nooit minder ongevallen." Toch wil Weyts samen met De Lijn blijven inzetten op het verhogen van de veiligheid. "Dat doen we door de infrastructuur te verbeteren, maar ook door doorgedreven opleiding van chauffeurs. Er komt ook een nieuwe sensibiliserende veiligheidscampagne." In de nieuwe campagne staat het zorgeloze, verstrooide figuurtje Onni centraal. "Onni toont de weggebruiker eigenlijk hoe het niet moet. Met die positieve, humoristische campagne willen we de mensen wijzen op bepaalde gevaren", aldus Weyts. (Belga)

Onze partners