Nieuwe regering wil minimale dienstverlening bij NMBS

© Belga

De nieuwe federale regering wil een vorm van minimale dienstverlening op het spoor bij stakingen. Komen de NMBS en Infrabel niet tot een akkoord met de sociale partners, dan komt de regering zelf met een initiatief.

De centrumrechtse ploeg met N-VA, MR, CD&V en Open Vld wil duidelijk werk maken van de minimale dienstverlening. De NMBS en Infrabel krijgen de opdracht om ‘na overleg met de sociale partners een voorstel uit te werken dat in geval van staking toch een gegarandeerde dienst voorziet’, aldus het regeerakkoord.

‘Indien geen akkoord kan bereikt worden binnen een redelijke termijn zal de regering zelf een wetgevend initiatief nemen’, waarschuwen de centrumrechtse partijen. Al beloven ze dat ‘geen afbreuk (zal) gedaan worden aan het stakingsrecht’.

De spoorbonden hebben zich in het verleden steeds verzet tegen minimale dienstverlening bij stakingen. Ook toen tijdens de regeringsonderhandelingen bleek dat de regering de invoering van een minimale dienstverlening, plaatsten de vakbonden al vraagtekens bij de juridische haalbaarheid van het idee. In die zin kan de invoering gezien worden als een symbooldossier. de bonden zien het als een manier van de politiek om hun slagkracht te beperken.

Treinbedrijven financieel gezond maken

De nieuwe maatregelen hebben als doel de NMBS en Infrabel op termijn verder financieel gezond te maken en de schuld af te bouwen, onder meer via langetermijnplannen die verder gaan dan de normale duur van de beheerscontracten. Tegelijk zal gesnoeid worden in de ’talrijke activiteiten via dochterondernemingen en participaties’ die niet tot de kerntaken behoren.

NMBS krijgt meer vrijheid om ticketprijzen te bepalen

Daarnaast krijgt de NMBS ‘een grotere vrijheid inzake tariefbepaling, terwijl de publieke middelen voor de Belgische spoorwegen voortaan ‘op de binnenlandse dienstverlening’ geconcentreerd zullen worden. Maar waar het gratis-beleid in het Vlaams regeerakkoord werd stopgezet, zegt het federale akkoord voorts dat de gratis-politiek ‘zal worden geëvalueerd’. Tot slot geeft het regeerakkoord aan dat ook in Antwerpen, Charleroi, Gent en Luik mogelijk een Gewestelijk Express Netwerk kan worden uitgewerkt, net als in Brussel.

De bonussen van de spoortop worden ten slotte sterker gelinkt aan de stiptheid van het spoorverkeer. (JH / Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content