Nieuwe NMBS-baas maakt komaf met verleden: ‘Ik viel van mijn stoel toen ik cijfers arbeidsongevallen zag’

Sophie Dutordoir © belga

Sophie Dutordoir is in de Kamer begonnen aan haar toespraak over haar toekomstvisie voor de NMBS. De nieuwe spoorbaas begon met een overzicht van wat in de voorbije jaren verkeerd liep. ‘Het is niet aan mij om een oordeel te vellen over keuzes, maar het is een feit dat het verleden een zware impact heeft gehad op de bedrijfscultuur’, zei ze.

Dutordoir toonde zich meteen strijdvaardig. ‘Ik ben ervan overtuigd dat een overheidsbedrijf het even goed kan doen als een privébedrijf. Ik ben het er niet mee eens dat de NMBS er minder dan bpost of Proximus in kan slagen om zich om te vormen’, zei ze. ‘Maar de uitdaging is erg complex.’

Opvallend veel arbeidsongevallen

Dutordoir hamerde vooral op de problematische bedrijfscultuur bij de NMBS, waar ze snel verbetering wil. ‘Een bijna militaire eenrichtingshiërarchie’, noemde ze het. ‘Die cultuur wordt gekenmerkt door versnipperde en onduidelijke verantwoordelijkheden.’

Als illustratie gaf ze de interne communicatie. ‘Van de 19.000 medewerkers hebben er maar 8.000 een e-mailadres. Ik had nochtans de gewoonte mijn personeel rechtstreeks aan te schrijven.’

Ze pleitte voor een duidelijk focus: ‘We houden ons strikt aan onze core business. Niet meer, niet minder’. Dat betekent het einde van de megaprojecten. ‘We kiezen voor functioneel ingerichte stations. Zo lang ik meega, zal de tijd van overgedimensioneerde stations voorbij zijn’, dixit Dutordoir. ‘We gaan ook geen vastgoedontwikkelaar meer zijn, geen busstations meer bouwen in Jamaica en geen financieringen meer op ons nemen van derde partijen.’

Bovendien zei Dutordoir dat ze van ‘van haar stoel is gevallen’ toen ze cijfers onder ogen kreeg over de arbeidsongevallen bij de NMBS. De cijfers zijn in vergelijking met vergelijkbare industriële bedrijven opvallend hoog.

‘De frequentie van arbeidsongevallen was 47, de ernstgraad 0,8’, zei de nieuwe NMBS-baas in de Kamer. ‘Als ik kijk naar andere ondernemingen zijn de hoogste cijfers daar 6 en 0,2.’ Voor Dutordoir maakt het deel uit van de ‘algemene cultuur’ die bij de NMBS heerst. ‘We moeten er dringend werk van maken, want arbeidsongevallen gaan gepaard met zeer veel afwezigheidsdagen. Als we dat kunnen verminderen, wordt onze productiviteit opgedreven’, klinkt het.

Concrete plannen

Daarnaast deed Dutordoir al enkele concrete voorstellen. Ten eerste wordt de routeplanner verbeterd. ‘Bij incidenten zie je in veel gevallen wel dat er een vertraging is, maar dan staat er een uitroepteken plus rode driehoek bij om te zeggen dat je informatie moet inwinnen bij de speaker van het station. Dat is vervelend. We gaan die info verrijken. Elke maand zal u informatie en tips krijgen voor uw rit. U zal de reden kennen, vernemen of er vervangbussen of alternatieve routes zijn. En we gaan ook informatie geven over de samenstelling van de trein en over het type trein: of er stopcontacten en airco zijn.’

Ten tweede: op de schermen op de Desiro-treinen, die vooral op het voorstedelijke net rijden, zal meer informatie staan. ‘Vanaf begin volgend jaar zal er te zien zijn welke de volgende stations zijn, welke aansluitingen er zijn en wat er in het station te beleven valt: of er winkels zijn, wifi, deelfietsen, taxi’s, enzovoort. En tijdens de ritten gaan we informatie over de NMBS tonen, bijvoorbeeld over aanwervingen’, aldus Dutordoir.

Ten derde: In de app zullen reizigers binnenkort kunnen zien waar hun trein zich bevindt. ‘Zoals in het vliegtuig’, legde Dutordoir uit. ‘U zult zien hoe de trein over de sporen reist met groene bolletjes. Zo kunt u zien of de trein al uit het station is gereden.’

Partner Content