Nieuwe Liefkenshoektunnel moet vertragingen op spoor verminderen

(Belga) Infrastructuurbeheerder Infrabel is gestart met de aanleg van de sporen in de ruim zeven kilometer lange Liefkenshoekspoortunnel. Vanaf 2014 zullen alle goederentreinen deze nieuwe tunnel gebruiken en dat moet een deel van de vertragingen op het passagiersnet wegwerken.

De nieuwe tunnel, die onder de Schelde, het Kanaaldok en het Waaslandkanaal door gaat, is intussen volledig afgewerkt. Infrabel heeft nu nog zowat twee jaar nodig om er sporen en bovenleidingen in te trekken en het nodige testwerk uit te voeren. “Daarna moeten in principe alle goederentreinen de tunnel gebruiken”, zegt Frédéric Petit van Infrabel bij een bezoek aan de werf. “Nu rijden er elke dag nog een honderdtal treinen door de Kennedyspoortunnel die, zoals de Noord-Zuidverbinding in Brussel, een bottleneck vormt. Als de Kennedytunnel kan worden voorbehouden voor passagierstreinen zullen de vertragingen op onder meer de verbinding Gent-Antwerpen dalen.” De Liefkenshoekverbinding is na het Diabolo-project de tweede publiek-private samenwerking die Infrabel opzet. Infrabel betaalt vanaf 2013 jaarlijks 50 miljoen euro huur voor de tunnel die door een private aannemer wordt gebouwd en onderhouden. Pas in 2051 worden de spoorwegen eigenaar. Opvallend: de Liefkenshoektunnel maakt voor een stuk gebruik van een oude tunnel die in 1978 werd gegraven, maar nooit in gebruik werd genomen. De ‘Beverentunnel’ stond al die tijd onder water. “Een grote besparing voor het project”, zegt Alex Vandemeulebroecke van aannemer Locobouw. “Enkele jaren geleden dook de Beverentunnel nog op in de blunderboeken, maar nu zijn we blij dat hij er ligt. Een mooi staaltje vooruitziendheid van de toenmalige havenplanners.” (DTM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content