Nieuwe leerkrachten zijn niet genoeg voorbereid op hun taak

© Belga

De lat van de lerarenopleiding mag een stuk hoger liggen. Zo zouden studenten sneller moeten kunnen deelnemen aan oudercontacten en klassenraden.

Studenten in de lerarenopleiding Secundair Onderwijs moeten sneller kennismeken met de praktijk, zo vindt de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR).

Vier commissies van nationale en internationale experten die de Vlaamse opleidingen in 2014 beoordeeld hebben, pleiten voor verdere inspanningen om ‘samen opleiden’ mogelijk te maken.

‘Samen opleiden’ is een concept waarbij de lerarenopleidingen en de stagescholen voor maximale leerkansen zorgen, zodat de studenten al snel kunnen kennismaken met alle mogelijke facetten van het onderwijs. “Zo kunnen studenten zich een volledig beeld vormen van de schoolpraktijk en het lerarenberoep”, klinkt het.

‘Een leraar moet veel meer kunnen dan lesgeven’

Er is volgens de experten geen gebrek aan mogelijkheden om het lesgeven onder de knie te krijgen, “maar een leraar moet veel meer kunnen dan dat”. Ze vermelden daarbij onder andere het deelnemen aan oudercontacten, het bijwonen van klassenraden of het uitwerken van een begeleidingstraject voor een leerling.

De experten zijn van mening dat er daarom verdere inspanningen nodig zijn vanuit de overheid en de lerarenopleidingen om de stagescholen te overtuigen van de meerwaarde om sterker samen te werken. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content