Nieuwe citymarketing Antwerpen geeft NMBS prikje: 'Station wint meer prijzen voor schoonheid dan voor stiptheid'

05/03/15 om 08:10 - Bijgewerkt om 08:16

De nieuwe citymarketing van Antwerpen mikt op het atypische karakter van de stad. En ook een beetje op de NMBS.

Nieuwe citymarketing Antwerpen geeft NMBS prikje: 'Station wint meer prijzen voor schoonheid dan voor stiptheid'

Leden van het Antwerpse stadsbestuur. © BELGA

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft een opvolger voor ''t Stad is van iedereen': 'Atypisch Antwerpen'. Die nieuwe baseline moet Antwerpen bij niet-Antwerpenaars promoten, schrijft De Morgen.

Het stadsbestuur van N-VA, Open VLD en CD&V wil Antwerpen nu ook buiten de stadsgrenzen in de verf zetten, nadat de voorbij jaren de meerderheid van SP.A en CD&V - onder toenmalig SP.A-burgemeester Patrick Janssens - 'de Antwerpenaars opnieuw trots gemaakt heeft op hun stad'. De promotekst voor de nieuwe baseline vervolgt: 'Nu wil het stadsbestuur de kwaliteiten van Antwerpen ook promoten buiten de stadsgrenzen.

De stralende A blijft behouden, maar mag door iedereen - van de Zoo tot de Antwerpse jeugdbewegingen - vrij ingevuld worden.

Vier B's

De campagne zet volgens directeur marketing en strategie Milan Rutten in op vier B's: 'bewoners, bezoekers, bedrijven en brains'. Een bevraging bij die vier B's leerde dat Antwerpen vijf troeven heeft: de haven, de diamant, het winkelen, mode en cultuur. Daaruit werden vier thema's gedestilleerd: stad aan de stroom, innovatieve kennisstad, creatieve stad en metropool op mensenmaat.' Die vier worden in één beeld gegoten, dat van een stad die die net iets anders is dan de rest.

Prikje

De Morgen wijst op een opvallende sneer in de campagne. Bij een foto van het Antwerpse treinstation staat: 'Een station dat meer prijzen wint voor schoonheid dan voor stiptheid.'

De nieuwe citymarketing van Antwerpen.

De nieuwe citymarketing van Antwerpen. © Stad Antwerpen

Onze partners