Nieuwe campagne maakt rechten en plichten duidelijk voor klanten van kraantjeswater

08/10/12 om 12:57 - Bijgewerkt om 12:57

(Belga) Met de campagne "Goed geregeld = geld gespaard" wil Vlaams minister voor Milieu Joke Schauvliege (CD&V) iedereen wegwijs maken in de rechten en plichten rond kraantjeswater. De campagne, waarbij specifiek aandacht is voor kansengroepen, werd vandaag voorgesteld bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) in Aalst.

Sinds 1 juli 2011 geldt het "Algemeen Waterverkoopreglement", dat de rechten en plichten van drinkwaterleverancier, rioolbeheerder en klanten duidelijk maakt. Enkele rechten voor klanten zijn bijvoorbeeld dat per adres officieel ingeschreven bewoners recht hebben op 15 kubieke meter gratis kraantjeswater. Iedereen heeft bijvoorbeeld ook recht op een gratis eerste controle als er een probleem is met de watermeter, hoofdleiding of de kwaliteit van het water, of bij vermoeden van een verborgen lek. Opdat iedereen het Waterverkoopreglement eenvoudig zou kunnen lezen en begrijpen, gaf minister Schauvliege de VMM opdracht om een informatiecampagne rond de voornaamste rechten en plichten uit te werken. Er werd in samenwerking met de hulpverlening speciaal campagnemateriaal ontwikkeld voor laaggeschoolde mensen in armoede. "We willen specifiek mensen bereiken die het met veel minder moeten doen", motiveert minister Schauvliege. "Want voor hen is water nog kostbaarder dan het voor anderen al is." De campagnewebsite www.vmm.be/waterloket bundelt alle informatie. In samenwerking met "Wablieft" werd een eenvoudig en duidelijk geschreven brochure ontwikkeld. De hulpverlening wordt met provinciale acties ingelicht over de campagne, zij kunnen onder meer nog een handdoek gebruiken in gesprekken met cliënten. (MVL)

Onze partners