Nieuw rapport Buizingen haalt NMBS en Infrabel onderuit

Op 15 februari 2010 vielen achttien doden en meer dan 150 gewonden toen in Buizingen twee treinen botsten © Belga

Het noodsein was niet sterk genoeg verlicht, in de trein ontbrak een verplicht veiligheidssysteem en de bestuurder heeft wel degelijk het stopsein genegeerd, zo staat in een nieuw rapport over de treinramp i Buizingen.

Het noodsein was niet sterk genoeg verlicht, in de trein ontbrak een verplicht veiligheidssysteem en de bestuurder heeft wel degelijk het stopsein genegeerd. Die conclusies staan volgens Gazet van Antwerpen in een rapport dat door het Onderzoeksorgaan van Mobiliteit werd opgesteld over het dodelijke treinongeval in Buizingen.

Op 15 februari 2010 botsten in Buizingen twee passagierstreinen op elkaar. Daarbij vielen achttien doden en meer dan 150 gewonden. Twee jaar na het ongeval komt het Onderzoeksorgaan met een nieuw rapport naar buiten. Daarin wordt bevestigd dat de treinbestuurder wel degelijk het rode stopsein heeft genegeerd. Maar de aandacht gaat vooral naar de technische gebreken die een treinongeval niet hebben verhinderd.

TBL1+

Zo wordt in het rapport benadrukt dat het spoor op de plek van het ongeval uitgerust was met het nieuwe remsysteem TBL1+, maar dat de locomotief daar niet mee was uitgerust. Ook was het MEMOR-systeem, waarbij een rood lichtje begint te branden in de locomotief als de bestuurder door het rood rijdt, niet aanwezig. Dat is nochtans verplicht.

Bovendien blijkt uit metingen dat de spanning op het rode noodsein te laag was. Volgens het Onderzoeksorgaan schijnt het licht daardoor minder fel en is het dus minder zichtbaar. De vraag wordt gesteld
of de treinbestuurder het sein wel voldoende kon zien. Het Onderzoeksorgaan geeft NMBS en Infrabel drie maanden de tijd om met een actieplan te komen. Ze moeten onder andere duidelijk maken
hoe ze de veiligheid op het spoor sinds het ongeval hebben aangepakt.

Voorzitter commissie Spoorveiligheid nodigt auteurs rapport treinramp Buizingen uit
SP.A-Kamerlid David Geerts, de voorzitter van de Kamercommissie Spoorveiligheid, zal het Onderzoeksorgaan van Mobiliteit uitnodigen om hun rapport toe te lichten in commissie.

Kamerlid Geerts benadrukt dat in de conclusies van de commissie Buizingen er reeds grote aandacht is geschonken aan seinvoorbijrijdingen. Hierover moeten de aanbevelingen van de commissie worden uitgevoerd, klinkt het.

Zo denkt de commissievoorzitter aan sneller ingrijpen wanneer de zichtbaarheid van een sein in het gedrang komt, een herhalingssein plaatsen bij het verlaten van een station en gecoördineerd beleid
inzake seinvoorbijrijdingen tussen de infrastructuurbeheerder en de spoorwegoperatoren. (Belga/SD)





Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content