"Nieuw informaticasysteem van 100- en 101-diensten werkt perfect"

19/10/12 om 08:50 - Bijgewerkt om 08:50

(Belga) De verantwoordelijken van Astrid, het telecommunicatienetwerk van de hulp- en veiligheidsdiensten, hebben in de marge van de beurs 'Astrid User Days' in Bergen gezegd dat het nieuwe gemeenschappelijke platform van de 100- en 101-diensten "perfect" werkt. Ze reageerden daarmee op een bericht in De Standaard.

"Nieuw informaticasysteem van 100- en 101-diensten werkt perfect"

"Als iemand belt met een noodoproep, moet een dispatcher eerst een complex menu doorworstelen voor hij een ploeg kan laten uitrukken", had Toon Jacobs, ACOD-militant bij de Antwerpse 100-centrale, in de krant gezegd. "Het systeem vraagt een veel te gedetailleerde beschrijving. En als er stappen worden overgeslagen, blokkeert het." De directeur externe relaties van Astrid, Daniël Haché, reageerde donderdag op de kritiek. "We zitten in een zeer technische fase met de migratie van de 100-centrales naar het 101-platform. In drie provincies - Namen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen - hebben de 100- en de 101-dienst al een gemeenschappelijk platform. Dat biedt een enorm complementariteitspotentieel." "We zijn ons ervan bewust dat de aanpassing van de techniek en van de ingesteldheid van de operatoren tijd vergt", zei Haché. "Maar we bevestigen dat de nieuwe software perfect werkt." De vijfde editie van de Astrid User Days ging donderdag van start in Lotto Mons Expo. Twee dagen lang tonen zestig standhouders wat er op de markt is aan communicatie-apparatuur. (JDH)

Onze partners