Niet-rendabele treinen vervangen door bussen: 'Minister Galant voert een afbraakbeleid'

08/11/14 om 05:55 - Bijgewerkt om 12:20

Niet-rendabele treinen schrappen en vervangen door bussen. Zo wil minister van Mobiliteit Jacqueline Galant besparen op het budget van de NMBS. Het plan stuit op verzet.

Niet-rendabele treinen vervangen door bussen: 'Minister Galant voert een afbraakbeleid'

Jacqueline Galant (MR), minister van Mobiliteit © Belga

"Als lijnen niet rendabel zijn, dan moeten we die vervangen door busdiensten", aldus minister Jacqueline Galant in De Morgen. Het gaat om treinen die te weinig reizigers vervoeren om hun eigen kosten te dekken.

"Ik ga niet in het wilde weg schrappen. Maar als een treindienst te duur is, dan kunnen we die onmogelijk blijven voorzien. In dat geval moeten we op zoek naar iets anders." Ze maakt zich sterk dat de regionale vervoersmaatschappijen, zoals De Lijn en de MIVB, afgeschafte treindiensten kunnen opvangen. In het regeerakkoord staat dat zij meer moeten samenwerken met de NMBS.

Verzet

Het plan stuit op hevig verzet bij De Lijn. "Wij moeten de financiële situatie van andere maatschappijen niet verbeteren. Als lijnen niet rendabel zijn voor de NMBS, waarom zou De Lijn er dan aan beginnen? "

Ook TreinTramBus, de belangenorganisatie voor de gebruikers van het openbaar vervoer, vindt het voorstel onaanvaardbaar. "Minister Galant voert een afbraakbeleid", zo reageerde woordvoerder Jan Vanseveren "Toen de besparingen een maand geleden waren aangekondigd, werd verteld dat die niet ten koste van de reizigers zullen gaan", aldus Vanseveren. Hij wijst erop dat in december 2012 al treinen met een lage bezetting werden afgeschaft, wat ook zal gebeuren met het nieuwe NMBS-vervoersplan in december dit jaar. "Wat nu nog overblijft, zijn treinen met 30 à 40 reizigers, wat voor ons geen lage bezetting is", zegt Vanseveren.

Meer files op de weg

Hij wijst ook op het contrast met de subsidiëring voor bedrijfswagens, met 3,5 miljard euro per jaar een Europees record. De belangenorganisatie vreest dan ook dat de getroffen reizigers de vervangende bussen links zullen laten liggen en de wagen zullen nemen. Dat dreigt dan weer de files te doen aangroeien, luidt de kritiek nog. TreinTramBus merkt op dat reizigers afhaken als treinen door bussen vervangen worden, wat ook in 1984 bleek. Toen zijn tal van kleine stations gesloten en de treinen die daar passeerden, vervangen door bussen. Een jaar later zijn die bussen dan weer afgeschaft wegens een gebrek aan belastingstelling, aldus nog Vanseveren.

(Belga/RR/TE)

Lees meer over:

Onze partners