"Newsnight-reportage had niet uitgezonden mogen worden"

10/11/12 om 11:12 - Bijgewerkt om 11:12

(Belga) De reportage van het actualiteitenprogramma Newsnight op de Britse omroep BBC, waarin een gewezen topfiguur van de Conservative Party onterecht met pedofilie in verband werd gebracht, had volgens directeur-generaal George Entwistle niet uitgezonden mogen worden. Dat meldt de Britse omroep zaterdag.

"Newsnight-reportage had niet uitgezonden mogen worden"

"We mochten nooit een reportage uitbrengen die zo fundamenteel fout was. Wat hier gebeurde, is totaal onaanvaardbaar. In mijn ogen mocht de reportage niet verschijnen", sprak Entwistle zaterdag op BBC Radio 4. Hij vroeg de directeur van BBC Schotland, Ken MacQuarrie, om na te gaan wat er in het onderzoek van Newsnight was foutgelopen. Hij verwacht zijn verslag zondag te kunnen inkijken. Entwistle zei dat de reportage door advocaten opgevolgd werd. "De vraag is, in weerwil van dit alles, waarom het fout liep", klonk het. Op de vraag of hij als hoofdredacteur geen weet had van de reportage, zei hij dat "niet ieder journalistiek stuk dat binnen de BBC gemaakt wordt, naar de hoofdredacteur wordt verwezen". De Britse openbare omroep bood vrijdag zijn "onvoorwaardelijke verontschuldigingen" aan voor de reportage van 2 november. Daarin werd Alistair McAlpine, een gewezen vooraanstaand lid van de Conservative Party, ervan beschuldigd in de jaren zeventig meermaals een oud-bewoner van een jongerentehuis in het noorden van Wales te hebben misbruikt. De naam van de politicus werd in de uitzending niet vermeld, maar circuleerde al snel op de sociale media. Alistair McAlpine ontkende publiekelijk alle beschuldigingen en vrijdag verklaarde ook slachtoffer Steve Messham dat hij verkeerdelijk de politicus van seksueel misbruik had beschuldigd. (MDM)

Onze partners