'Negen onveilige treinen op lijn Antwerpen-Brussel'

09/06/16 om 05:15 - Bijgewerkt om 05:14

De NMBS heeft nog altijd negen niet-beveiligde treinen rondrijden tussen Antwerpen en Brussel, de belangrijkste spoorlijn van het land. Het gaat om Beneluxtreinen.

'Negen onveilige treinen op lijn Antwerpen-Brussel'

François Bellot © belga

Dat schrijft De Morgen.

Op 1 november 2015 negeerde een treinbestuurder twee keer een rood sein in de buurt van Antwerpen Luchtbal. De trein passeerde volgens de krant aan 90 kilometer per uur aan de signalen. Pas 2,1 kilometer na het tweede signaal kwam de trein tot stilstand toen de bestuurder zelf aan de noodrem trok nadat hij vanuit het seinhuis een noodtelefoon kreeg.

De FOD Mobiliteit is een onderzoek gestart naar dat incident.

Het incident was mogelijk omdat de NMBS nog altijd met negen onbeveiligde locomotieven rondrijdt. Het gaat om internationale treinen.

"Al onze binnenlandse treinen zijn voorzien van TBL1+ (het veiligheidssysteem, red.)", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Voor de internationale treinen is dat niet zo. Dat is ook niet verplicht. In Antwerpen ging het om een incident met de Beneluxtrein, dat is een internationale trein."

'Beslist door Galant'

Concreet gaat het om locomotieven die na het fiasco van de Fyra zijn ingehuurd door de NMBS. Die zijn enkel uitgerust met een "krokodil", een veiligheidssysteem uit de jaren 30 dat al lang achterhaald is. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) legt de verantwoordelijkheid bij Jacqueline Galant. "De vorige minister heeft de beslissing genomen om de Beneluxtrein een uitzondering toe te kennen op de veiligheidsvoorschriften. Die beslissing is door de regering in alle transparantie vastgelegd in een Koninklijk Besluit." De uitzondering loopt eind 2016 af, benadrukt Bellot.

(Belga/RR)

Onze partners