Nederlandse verkiezingen: niet partijen, maar tv-makers bepaalden thema's

28/01/13 om 13:10 - Bijgewerkt om 13:10

(Belga) Niet de politieke partijen, maar de redacties van tv-programma's hebben bij de afgelopen verkiezingen in hoge mate de gespreksthema's en spelregels van lijsttrekkersdebatten bepaald. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de scholen voor journalistiek in Utrecht, Tilburg, Ede en Zwolle.

Nederlandse verkiezingen: niet partijen, maar tv-makers bepaalden thema's

De verkiezingscampagne werd gekenmerkt door veel livedebatten in korte tijd. Uit het onderzoek blijkt dat de politieke partijen nauwelijks invloed hadden op de thema's die daar aan de orde kwamen. Ook over wie er mee mochten doen, hadden de programma's vaak het laatst woord. Zo wees RTL een verzoek van CDA en D66 om ook mee te mogen doen met het zogenaamde premiersdebat op 26 augustus vierkant af. De studenten van de vier journalistenopleidingen liepen tijdens de campagne mee met de redacties van kranten, radio en tv-rubrieken. Ze constateerden dat vooral bij tv-programma's veel onderhandeld wordt met politici. In hun rapport staat dat het goed is om aankomende journalisten voor te bereiden op de praktijk van onderhandelingen met talkshowgast en interviewkandidaat. "Onderhandelingen zijn niet per definitie ongewenste, onethische praktijk, maar eerder een noodzakelijke voorbereiding op de aanstaande publicatie of productie, waarbij zowel de journalist als de bron belang heeft." (MVL)

Onze partners