Nederlandse kranten gaan in de lente nieuws digitaal verkopen

08/01/13 om 16:43 - Bijgewerkt om 16:43

(Belga) De Nederlandse krant NRC Handelsblad is volop bezig met de invoering van een betaalmuur. "Eind maart willen we daar wat verder in staan en het concretiseren", zei Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, gisteren op de Nederlandse nieuwszender BNR Mediazaken. Ook bij concurrent de Volkskrant willen ze onlinenieuws betalend maken, al wil hoofdredacteur Philippe Remarque het woord "betaalmuur" liefst vermijden.

Nederlandse kranten gaan in de lente nieuws digitaal verkopen

De Volkskrant mikt op de lente als het seizoen waarin nieuws tegen betaling op de website van de krant zal worden aangeboden. "Ik noem het liever een extra dienst", zegt hoofdredacteur Philippe Remarque aan Belga. "Naast het gratis aanbod op de website met 1,5 miljoen bezoekers, willen we een portaal waar je tegen betaling speciale artikels met een dagpasje kan kopen, en dat zijn dan bijvoorbeeld de teksten van onze columnisten in de papieren krant. Die teksten hebben we nooit op onze website gratis aangeboden." "Ik denk dat het invoeren van betaalmuren op nieuwssites wereldwijd één van de grote gebeurtenissen in het nieuwsland wordt", aldus Peter Vandermeersch op BNR Media. Vandermeersch wil naar eigen zeggen aan unieke journalistiek doen. "Door in te zetten op onderzoeksjournalistiek en door eigen thema's naar voren te brengen. Dat is dure journalistiek, maar ik ben ervan overtuigd dat er in dit land 200.000 à 300.000 mensen bereid zijn om daarvoor 1,5 euro per dag te betalen." Philippe Remarque geeft toe dat de Nederlanders zich laten inspireren door het voorbeeld van The New York Times, waar ze met relatief succes een betaalformule hebben ingevoerd. "Maar nogmaals: bij ons geen betaalmuur, maar een extra, kwalitatief aanbod. Het is duidelijk dat verschillende generaties de krant anders consumeren: de ouderen hebben nog graag de papieren krant, maar er groeit een nieuwe generatie op die zijn informatie via internet ophaalt, en die generatie willen we met dat nieuwe digitale aanbod bedienen". (DRIES LUYTEN)

Onze partners