Nederland zet afname Fyra-treinen stop

© Belga

Het Nederlandse spoorbedrijf laat bovendien weten dat het de fabrikant van de Fyra aansprakelijk laat stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) stoppen voorlopig met de afname van nieuwe Fyra-treinen. De NS heeft zestien Fyra’s besteld, waarvan er al negen zijn geleverd. Ze kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk.

“Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening tussen Brussel en Amsterdam. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken, tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant hebben afgesproken”, aldus NS-topman Bert Meerstadt in een schriftelijke verklaring.

Rijverbod
De Fyra kampt al sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Vrijdag bereikten de problemen een hoogtepunt. Ons land stelde een rijverbod in nadat een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden op de sporen. Dat was van een trein gevallen na sneeuw en vorst. Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS erin slaagt aan te tonen dat de treinstellen opnieuw betrouwbaar zijn.

De Italiaanse Fyra-constructeur AnsaldoBreda stuurt 30 technici naar Nederland om een oplossing zoeken voor de aanslepende problemen.

Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, meldt dat zeker tot maandagavond geen Fyra-trein meer zal rijden. Dat moet de technische diensten mogelijk maken om een diagnose te stellen.

Fyra-reizigers kunnen via Roosendaal naar Nederland reizen, aldus nog Crols. Vanuit Brussel kunnen ze naar Essen sporen, waar ze kunnen overstappen op een lokale trein naar Roosendaal. Van daaruit kunnen ze verder door naar de gewenste bestemming. Daarnaast kunnen ze hun treintickets omboeken, of krijgen ze die terugbetaald.

Dumpen

Binnen de spoorwegmaatschappij NMBS gaan ondertusen stemmen op om de Fyra te dumpen. De Deense spoorwegmaatschappij DSB deed enkele jaren geleden hetzelfde met treinen van dezelfde fabrikant, zo schrijft De Standaard.

Volgens de krant zijn ze bij de NMBS nooit een grote fan geweest van de Fyra, maar volgde het bedrijf de collega’s van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die de treinen ook voor binnenlands verkeer wilden gebruiken.

Officieel wil de NMBS alleen kwijt dat “alle opties worden bekeken om de problemen op te lossen. We zitten met heel wat vragen waar we een antwoord op willen krijgen.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content