Nationaal Tabaksmuseum viert 100 jaar Camel

18/04/13 om 22:56 - Bijgewerkt om 22:56

(Belga) Het sigarettenmerk Camel viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Het Nationaal Tabaksmuseum in Wervik pakt daarom uit met een tijdelijke tentoonstelling, '100 years Camel re-mixed', gewijd aan de geschiedenis. De interactieve expositie opent vrijdag de deuren en sluit op 29 september.

Precies honderd jaar geleden lanceerde Richard Joshua Reynolds een sigarettenmerk met een dromedaris in de woestijn met op de achtergrond een palmboom en een piramide. Camel groeide snel uit tot één van de belangrijkste en meeste verkochte sigaretten ter wereld. Door de Eerste en Tweede Wereldoorlog raakten de sigaretten ook op het Europese vasteland gekend. Camel werd midden de jaren veertig zelfs omschreven als de "bevrijdingssigaret". De tentoonstelling fungeert als een "tijdsmachine", met een innovatieve en interactieve aanpak waarbij de bezoeker zelf beslist wat hij wil zien. Dat Camel uitpakt met een tentoonstelling in Wervik is geen toeval, gezien de productielijn in de grensstad. Het Japanse moederbedrijf JTI, dat met de Gryson-fabriek verankerd is, hoopt een mooi historisch verhaal te brengen van het iconische merk. "We zijn benieuwd naar de reacties, want sigaretten vieren lijkt controversieel", aldus Jeroen Dhaenens van JTI. "Het is alleszins niet onze bedoeling om hiermee promotie te maken voor ons merk." (Belga)

Onze partners