Na Fyra worstelt NMBS met nieuwe trein: Desiro gemiddeld één keer per week defect

13/08/14 om 07:47 - Bijgewerkt om 07:47

Bron: Knack

De nieuwste treinen van de NMBS, de Desiro's, hebben om de 8.000 kilometer pech. Dat betekent dat elk treinstel gemiddeld één keer per week een defect heeft. Spoorbaas Jo Cornu noemt dat in een interview met Knack 'onaanvaardbaar'.

Na Fyra worstelt NMBS met nieuwe trein: Desiro gemiddeld één keer per week defect

Spoorbaas Jo Cornu © Jef Boes

De NMBS bestelde de Desiro's bij Siemens Transport in 2008 en begin 2012 reden de eerste treinstellen op het Belgische net. Er werden 305 treinen besteld, waarvan het grootste deel geleverd is. De laatste levering van Desiro's wordt verwacht voor 2015. De treinen worden vooral als stoptrein ingezet rond de grote steden zoals Brussel.

Twee en een half jaar na de eerste leveringen kampen de Desiro's nog steeds met ernstige defecten. Cornu omschrijft het als 'een van onze grootste problemen van vandaag: de betrouwbaarheid van onze treinen. We zitten in de penibele situatie dat een trein gemiddeld om de 30.000 kilometer panne heeft. En de Desiro's hebben gemiddeld al na 8.000 kilometer een technisch defect. Dat is onaanvaardbaar. Ik heb de baas van Siemens Transport, de fabrikant van de Desiro, daarop aangesproken en gevraagd of hij gelukkig zou zijn als zijn auto om de 8.000 kilometer in panne zou staan.'

Wat was zijn antwoord?

Jo Cornu: 'Siemens zit daar ook mee verveeld, want dat kost hen geld. Het echte probleem zit nog dieper. In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. Wij leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen: elke spoorwegmaatschappij heeft zijn eigen normen en regels qua veiligheid, voeding van de treinen, signalisatie, enzovoorts. Als een spoorwegmaatschappij een trein bestelt, koopt ze geen model dat elders goed spoort. Nee, die trein moet op tientallen vlakken worden aangepast naar de eigen noden en vragen, tot de kleur van de knop waarmee je de deuren opent. Aan de hand van een lastenboek van honderden bladzijden worden dan enkele treinstellen op maat van de klant gemaakt. Stel u voor dat dit bij uw auto zou gebeuren.'

Nog erger, stel dat een vliegtuig om de 8.000 kilometer een defect zou hebben. Dan is het afgelopen met het luchtverkeer.

Cornu: 'Voilà, dat kan niet. Die onbetrouwbaarheid van de treinstellen beïnvloedt ook onze stiptheidscijfers: in 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal.'

Toch wil men er niet horen van een vergelijking met de Fyra, de trein die voor de verbinding met Amsterdam moest zorgen en om de haverklap uitviel en ook te kampen had met veiligheidsproblemen: 'De Desiro's rijden op het net en er is geen veiligheidsprobleem', zo luidt het bij de NMBS. Het zit de NMBS wel hoog dat de treinstellen, twee jaar na de eerste levering, nog steeds zo geregeld uitvallen. Het is onduidelijk wanneer dit aanslepend probleem verholpen zal zijn en de Desiro's een normale bedrijfszekerheid zullen bieden.

Het hele interview met Jo Cornu kan u lezen in Knack

Lees meer over:

Onze partners