N-VA wil dat loterij niet langer ‘schandalige’ campagne voert

Peter Dedecker (N-VA) © /

Regeringspartij N-VA zet de aanval in op de Nationale Loterij. Ze vinden dat het overheidsbedrijf veel te “agressieve” reclamecampagnes opzet. SP.A en de Kansspelcommissie sluiten zich aan bij de kritiek.

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

“Van zo’n overheidsbedrijf mag je verwachten dat het ethischer te werk gaat dan commerciële gokbedrijven”, zegt Peter Dedecker (N-VA) in Het Nieuwsblad. Hij vindt slogans als “Word schandalig rijk” er ver over. Volgens N-VA zou de Loterij zich beter profileren met het feit dat ze met de opbrengsten van onder andere de Lotto tal van goede doelen financiert. Ook door te benadrukken dat vorig jaar bijvoorbeeld 205 miljoen euro uitgetrokken werd voor maatschappelijke projecten zoals het Rode Kruis kun je reclame maken, oordelen ze bij de Vlaams-nationalisten.

Recordomzet

Ook bij SP.A is er kritiek. “Misschien moeten we eens grondig bekijken of de slinger niet is doorgeslagen”, zegt SP.A-parlementslid David Geerts in De Standaard.

Ook de Kansspelcommissie kan zich vinden in de kritiek. De organisatie had eerder al vragen gesteld bij de felle’ reclamecampagnes van de Nationale Loterij.

Bevoegd minister Hervé Jamar (MR) heeft nog niet gereageerd op de kritiek van de coalitepartner.

De Nationale Loterij, die wordt geleid door Jannie Haek, ex-kabinetschef van SP.A-kopstuk Johan Vande Lanotte, haalde vorig jaar een recordomzet van 1,2 miljard euro. Voor een bedrijf met ongeveer 400 werknemers is dat een gigantisch bedrag.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content