N-VA vraagt minimale dienstverlening bij De Lijn

09/12/11 om 13:50 - Bijgewerkt om 13:50

(Belga) Het aantal stakingen bij De Lijn neemt toe. In 2009 waren er bij de Vlaamse vervoersmaatschappij acht stakingsdagen. Vorig jaar steeg dat aantal tot vijftien en tijdens de eerste zes maanden van dit jaar waren er al veertien stakingsdagen. N-VA-parlementslid Lies Jans, die de cijfers kreeg van Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V), pleit voor een minimale dienstverlening bij De Lijn.

"Ik hoop dat De Lijn niet dezelfde weg opgaat als de NMBS en dezelfde barslechte reputatie krijgt. Nu is dat zeker nog niet het geval maar als het aantal stakingen zo blijft stijgen, is dat gevaar niet denkbeeldig. Dat moeten we ten allen tijde vermijden", zegt Jans. "Staken is een recht maar dit recht is niet absoluut want begrensd door het recht op mobiliteit van anderen. Een minimale dienstverlening moet dat recht op mobiliteit kunnen garanderen, bijvoorbeeld door tijdens de spitsuren een normale dienstregeling te hanteren. Ook het alternatief van een betaalstaking moet onderzocht worden. Daarbij wordt de last van een staking tenminste niet in de schoenen geschoven van de bevolking die vaak totaal niets te maken heeft met het conflict dat tot de staking leidde", zegt Jans. (MVL)

Onze partners