N-VA probeert CD&V-kiezers te verleiden op internet

© Getty Images/iStockphoto

Ook de andere partijen experimenteren met de techniek.

Wie via Google de standpunten van CD&V of Open Vld zoekt, krijgt soms eerst een advertentie van N-VA te zien. Dat schrijven de kranten van Het Mediahuis vrijdag. Een klein groen blokje met de term ‘adv’ verraadt dat de N-VA Google daarvoor heeft betaald. Ook de andere partijen experimenteren met de techniek.

Wie de voorbije dagen bijvoorbeeld de zoekterm ‘CD&V standpunten’ intikte, kwam geregeld terecht op een advertentie van N-VA of van Open Vld. Ook de combinatie van ‘verkiezingsprogramma’ en ‘CD&V’ of ‘Open Vld standpunten’ leidde eerst naar de Vlaams-nationalisten. Een klein groen blokje met daarin ‘adv’ bovenaan die advertenties toont aan dat N-VA daarvoor heeft betaald.

N-VA-woordvoerder Bram Bombeek bevestigt dat de partij ‘adwords’ gebruikt, ‘net als andere partijen’. De N-VA past de techniek het vaakst toe, klinkt het in de kranten, maar ook andere partijen experimenteren ermee. ‘Het is niet verboden om kiezers van elkaar af te snoepen’, reageert Peter Van Aelst, specialist politieke communicatie aan de Antwerpse universiteit. ‘Al zou ik dit niet vergelijken met flyers in de bus. Dit is eerder de digitale variant van elkaars affiches overplakken.’

Partner Content