N-VA lanceert #Helfie: 'Ja, dit is een goede investering van overheidssubdidies' (Bart De Wever)

21/04/15 om 19:08 - Bijgewerkt op 22/04/15 om 11:06

'Met deze campagne willen we een positief gevoel uitdragen', benadrukte voorzitter Bart De Wever bij de voorstelling van de #helfie. 'U vindt de campagne nogal soft? Dat hadden we verwacht.'

N-VA lanceert #Helfie: 'Ja, dit is een goede investering van overheidssubdidies' (Bart De Wever)

© Belga

In het Flagey-gebouw in Brussel blies N-VA verzamelen om de #helfie te lanceren. Een filmpje waarin een groep toevallige passanten samen een kapotte auto in gang duwt, vormt de voorbode van wat volgens de partij een positieve campagne moet worden.

'Dat die mensen dat zelf oplossen, heeft niets te maken met een kleinere overheid. Het past gewoon bij de gemeenschapspartij die we zijn.'

Veel bomen op de weg

'Het is een feelgood-campagne', legt voorzitter Bart De Wever uit, en hij verwijst naar de woorden van Alexis de Tocqueville 200 jaar geleden bracht: als een boom onze weg verspert, kunnen we met de handen in de lucht wachten tot iemand die wegsleept. Of we reiken elkaar de hand en maken samen de weg vrij.'

'Maar er liggen nog veel bomen op de weg', geeft De Wever ook toe. 'Maar deze campagne is er vooral om het negativisme te doorbreken dat van bij het begin al rond de regering lag. Nu zien we de eerste tekenen van herstel, de eerste verwezenlijkingen van de nieuwe regering.'

Niet de bedoeling om op de tenen te trappen

Samenwerken om een euvel te verhelpen, het is een nogal zachte boodschap voor de N-VA. Het filmpje zelf doet qua look & feel denken aan eerdere campagnes van CD&V en SP.A, is een veel gehoorde opmerking achteraf. 'Het verbaast ons niet dat jullie dat vinden', werpt De Wever de verzamelde pers voor de voeten. 'Maar als je in een coalitie zit, dan zijn er natuurlijk ideologische raakvlakken. Maar het is tegelijk ook niet de bedoeling om iemand anders op de tenen te trappen.'

De Wever kan het positieve karakter niet genoeg benadrukken. Dat de #helfie gelanceerd wordt een dag voor de staking van de ACOD is volgens hem dan ook toeval. 'Dit idee dateert van december vorig jaar, we wilden iets doen na een half jaar regeren. Maar we wisten wel dat we het pas zouden doen als de begrotingscontrole afgerond is.'

Metacampagne

Maar wat dan met de andere partijen? 'Dit is een metacampagne', licht De Wever toe. 'Dit legt de nadruk op het werk van onze partij binnen de meerderheid.'

Op zich is het niet nieuw dat partijen ook campagnes op touw zetten terwijl er geen verkiezingen in aantocht zijn.

Bovendien kan de N-VA kan het zich ook permitteren. Samen met de groei van de partij, namen ook de werkingsmiddelen toe. Sinds de laatste verkiezingsoverwinning kunnen de Vlaams-nationalisten aanspraak maken op 12 miljoen euro per jaar. 'Ja, dit is een goede investering van overheidssubsidies', reageert De Wever laconiek. Hij geeft toe dat de campagne een aardige duit heeft gekost, 'maar mocht ik niet denken dat het een goed idee was, dan had ik het niet gedaan. De andere partijen mogen ook campagne voeren als ze dat willen.'

Aan VTM Nieuws vertelde De Wever nog dat de campagne 1 miljoen euro heeft gekost.

Maar wat is dan de precieze bedoeling van de campagne, als er geen verkiezingen zitten aan te komen? 'Nu willen we het draagvlak dat we hadden, behouden en versterken.'

Balanceren op een dunne koord

Voorlopig zijn de andere partijen voorzichtig met reacties op de campagne van N-VA. (Al doet de hand de woordvoerder van de CD&V-kamerfractie wel denken aan Gringo, misschien wel de meest gemeenschapsvormende deelnemer uit het legendarische VT4-programma 'Temptation Island')

Door de campagne trekt ze wel de aandacht naar zich toe, ten koste van de coalitiepartners die misschien vrezen dat hun aandeel in de verandering ook het vermelden waard is.

Maar ook CD&V lanceert campagnes buiten verkiezingstijd, en Open VLD heeft met Café Futur een reeks lezingen voor de eigen achterban.

Toch is het voor een regeringspartij balanceren op een slappe koord. Het is een dunne grens tussen goed communiceren en te veel communiceren, zeker als het gaat over een grootschalige campagne. Maar de partij laat zich wel door genoeg mensen met verstand van zaken bijstaan om die grens in het oog te houden. N-VA liet zich, net zoals voor de V-campagne, bijstaan door het bureau Brandhome.

Het V-teken en de bijhorende emoji op de sociale media groeiden uit tot een hit. Het is afwachten of ook de #helfie een even groot succes wordt. Maar alleszins is het strategisch zeker een slimme zet om zo'n positief beeld naar voren te schuiven. Want de kritiek erop zal -voorspelbaar genoeg- net komen van die mensen die de N-VA de afgelopen jaren verzuring hebben verweten.

Maar plaatst wie kritiek heeft op een helpende hand, niet net zichzelf in een verzuurd hoekje?

'Fysieke campagne'

De komende maanden en weken plant de partij dus een zeer 'fysieke campagne'. Die zal te zien zijn in de klassieke media, maar ook op de sociale media. Bovendien trekt de partij ook naar buiten, met speciaal ontworpen kostuums.

De partij plant ook activiteiten rond moederdag en zet de leden aan om bloed te geven. Het grote orgelpunt wordt een familiedag in De Schorre in Boom op 30 mei.

Lees meer over:

Onze partners