Jean-Marie Dedecker (LDD)

‘Molenbeek is tot nader order Gaza niet’

Jean-Marie Dedecker heeft het niet met de veiligheidsneurose: ‘Ik wil noch mijn comfortzone, noch mijn vrijheid kwijt.’ Hij wil geen Big Brother, maar ‘investeren in infiltratie en in geheime diensten, in meer luistervinken bij de staatsveiligheid dan angsthazen bij de politie, en… politieke struisvogels houden best hun snavels dicht.’

Het venijn van terreur ligt in het ontwrichten van de staat door het creëren van angst en chaos. De monsters El Bakraoui en Laachraoui dansen nu met hun 72 heksen in de hel. De mars tegen de angst werd afgelast wegens de angst, en de chaos deed het rommelen tot in de Wetstraat: twee ministeriële schijnontslagen (Koen Geens en Jan Jambon) en één stoelendans (Jacqueline Galant).

Het bloed was amper uit de vertrekhal op Zaventem weggeschrobd, met zweet en tranen werd er pas een nooddorp uit de grond gestampt of laffe luchtverkeersleiders kregen al last van vlucht- en spijbelgedrag. Het zijn nochtans leden van een bevoorrechte ambtenarenkaste die 12.000 euro per maand opstrijken, maar de moraliteit hebben van een middeleeuwse gilde.

Het is wraakroepend dat telkens een groepje geprivilegieerde ambtenaren, zoals de luchtverkeersleiders of de loodsen, uit plat profijt en egoïsme de bevolking blijven gijzelen omdat ze cruciale economische sectoren onder hun hoede hebben. Op 5 augustus 1981 ontsloeg de Amerikaanse president Ronald Reagan met één pennentrek 11.389 luchtverkeersleiders na amper twee dagen staken. Wij kunnen al beginnen met Belgocontrol te depolitiseren en te privatiseren, evenals onze loodsen een zelfstandig statuut te geven, zoals in Nederland.

Volstrekte veiligheid is een illusie, een irrealiteit

De angstpsychose resulteerde in draconische en doorgeschoten veiligheidsmaatregelen. Wie naar Frankfurt wil, zal liftend vlugger am Main aankomen dan door schoorvoetend aan te schuiven in het Zaventemse tentenkamp. Nochtans is Brussel Mogadishu of Tel Aviv niet. In Somalië krijg je bij aankomst al een helm en een kogelvrije vest, en in Israël wordt je zelfs uitgekleed tot op je vel bij het buitengaan.

‘Molenbeek is tot nader order Gaza niet’

Ik heb het zelf ondervonden, samen met ex-minister Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Mister Q was ooit een fervent aanhanger van Sadam Hoessein en had in zijn bagage een vlag van de Irakese dictator verborgen, gekocht in de openluchtgevangenis Gaza. Toen de joodse douane de wimpel ontdekte, werden we in quarantaine geplaatst en tot in onze laatste lichaamsopeningen doorgelicht.

België is echter geen apartheidsstaat en er staat ook geen 700 km lange scheidingsmuur tussen de gemeenschappen, hoogstens een taalgrens. Molenbeek is tot nader order ook Gaza niet.

Volstrekte veiligheid is een illusie, een irrealiteit. Men hoefde niet te wachten op een Europees veiligheidsrapport. Eventjes je licht opsteken bij een insider had al hallucinante informatie opgeleverd. Voor de veiligheid op Zaventem zette men hoog in op e-gates (Automated Border Control).

E-gates

Bij de ingebruikname van de eerste 6 e-gates op 10 juli 2015 noemde minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon deze e-gates nog een kwantumsprong in de kwaliteitsverbetering van de grenscontroles en een waarschuwing voor diegenen die met slechte bedoelingen willen binnenkomen: “Het is zo belangrijk om grondig te checken of de persoon die de grens passeert wel degelijk de titularis is van het reisdocument dat hij of zij gebruikt. Dat is een essentieel onderdeel van het veiligheidsproces, en laat dat nu net zijn waar deze e-gates ons een grote dienst gaan bewijzen… Dankzij stappen als deze, wordt de strijd die we tegen radicalisering en terrorisme voeren, werkelijk tastbaar.”

De eerste 6 e-gates met een kostprijs van 2,4 miljoen euro stonden aanvankelijk in de aankomsthal. Europeanen die van buiten de Schengenzone, bijvoorbeeld Turkije, toekwamen op de luchthaven van Zaventem konden kiezen of ze langs zo’n e-gate of langs een gewone grenscontrolepost konden passeren. Deze e-gates staan in verbinding met de SIS/ANG (Schengen Information System en de algemene nationale gegevensbank van de politiediensten) en dienen automatisch een signaal te geven aan de politiemensen als er een verdacht geseind iemand tracht door te komen.

Op 14 januari 2016 werden er 18 e-gates bijgekocht bij Vision Box in Portugal met een totale kostprijs van 9,6 miljoen euro, waardoor er per dag 46.080 EU-burgers die van buiten de Schengenzone aankomen, automatisch konden gecontroleerd worden. Per 6 poortjes moeten ook nog drie manschappen staan.

Vanaf het begin was er een probleem met de automatische verbinding van de eerste 6 e-gates met de SIS/ANG-databank. Voor EU-paspoorten was er een verbinding, maar voor Belgische identiteitskaarten niet. Tot op vandaag is dit onopgelost. Je geraakt er blijkbaar zelfs door met een identiteitskaart van iemand anders. Dit tweede heeft te maken met het falen van de gezichtsherkenning want hoe hoger deze ingesteld worden, hoe trager ze werken. En dit zorgt voor lange wachtrijen.

Problemen, van de eerste dag gekend

Problemen die al van de eerste dag gekend waren en die voor het grote publiek gedurende de periode van 10 juli 2015 tot 17 maart 2016 discreet verborgen bleven, ondanks de verhoogde terreurdreiging. In de nacht van 16 op 17 maart 2016 werd er een grote reorganisatie doorgevoerd op de luchthaven door de ingebruikname van het nieuwe gedeelte van de connector en werden de eerste 6 e-gates verplaatst van de aankomstzone naar het transferplatform. Van hieruit kan men doorreizen naar andere landen binnen de Schengenzone.

Maar het programmatieprobleem dat zorgt dat Belgische identiteitskaarten niet gecontroleerd kunnen worden in de ANG, werd niet opgelost.

Ook de politieagenten die bij de e-gates staan, zouden aan profiling moeten doen klinkt het dan, maar dit werkt duidelijk in de praktijk niet, gezien zij te veel aandacht moeten besteden aan de bediening van de e-gates zelf, en bovendien onmogelijk kunnen weten wat de herkomst of de bestemming van de passagier is. E-gates herkennen bovendien geen documenten die op fraudeleuze wijze bekomen werden. Zo kan er bijvoorbeeld perfect een foto van iemand anders afgegeven worden bij de aanvraag van een nieuw paspoort na een zogezegd verlies.

Bovendien is er ook nog eens het risico dat er door de e-gates belangrijke informatie verloren gaat, want een e-gate zal nooit een travel footprint kunnen lezen of registreren. Dit betekent dat de reisgeschiedenis van de passagiers gewoon niet gecontroleerd kan worden, nochtans een belangrijke indicatie van verdacht reisgedrag (mensensmokkel, drugs, …).

Door het gebruik van deze e-gates is de kans op informatieverlies groter. Er is nog amper zicht op waar en hoe lang mogelijke criminelen verbleven hebben. E-gates zijn een goede oplossing indien ze perfect werken en indien ze geïntegreerd worden in een ‘intelligence led police environment’.

Dat wil ondermeer zeggen dat de politie moet kunnen gebruik maken van API (advanced passenger information) en PNR (personal name record). Door de introductie van beide systemen (API en PNR) kan de politiecapaciteit efficiënter en effectiever worden ingezet. Dit systeem draait zelfs al jaren in Roemenië.

Hou de fundi’s van de vliegtuigen

‘Meer politie zal niet verhinderen dat een bebaarde religiegek met een bomgordel onder zijn soepjurk opduikt’

We moeten van de vertrekhal in Zaventem geen versterkte burcht maken, maar er voor zorgen dat de fundi’s uit de vliegtuigen blijven. Er werken volgens de agenten van de Luchtvaartpolitie minstens 50 sympathisanten van IS op onze nationale luchthaven. Het is efficiënter dezen te screenen dan maandenlang onschuldige reizigers te ambeteren vooraleer ze nog in de vertrekhal zijn.

Na de collectieve angstpsychose beleven we nu de veiligheidsneurose, we leven in de greep van het religieuze gangsterdom. Ik wil echter mijn comfortzone niet kwijt en op mijn vrijheid wil ik ook niet inleveren. Er kan overal een bebaarde religiegek met een bomgordel onder zijn soepjurk opduiken voor zijn missie van dood en verderf. Meer politie zal dit niet verhinderen.

De Britten bijvoorbeeld houden hun wapenarsenaal in de kast, maar hebben hun straten beveiligd met CCTV. Big Brother op elke hoek. Efficiënt, maar ik zie het hier niet zo vlug gebeuren, we struikelen al over vingerafdrukken.

Laat ons dan opteren om te investeren in infiltratie en in geheime diensten, in meer luistervinken bij de staatsveiligheid dan angsthazen bij de politie, en… politieke struisvogels houden best hun snavels dicht.

Partner Content