"Moet vrij onderwijs eigenaar blijven van schoolgebouwen?"

31/08/10 om 17:01 - Bijgewerkt om 17:01

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) steekt financieel een tand bij voor de scholenbouw, maar koppelt daaraan een discussie over de eigendomsrechten. Dat zegt hij in Knack.

"Moet vrij onderwijs eigenaar blijven van schoolgebouwen?"

© Franky Verdickt

Een capaciteitstekort in het basisonderwijs in ondermeer Antwerpen en Brussel, dat in het voorjaar voor beroering zorgde, is bij het begin van het nieuwe schooljaar dan toch weggewerkt. Onderwijsminister Pascal Smet komt daarmee een toezegging na en werkte daarvoor nauw samen met de betrokken steden en scholen.

Maar dat capaciteitsprobleem dreigt intussen structureel te worden. Door het stijgend geboortecijfer telt Vlaanderen tegen het einde van dit jaar 200.000 kleuters jonger dan drie jaar. Smet gaat daarom op zoek naar extra geld voor scholenbouw. Zo zal hij in zijn begroting voor 2011 middelen voorzien voor scholen in Antwerpen, Brussel en 24 andere Vlaamse steden en gemeenten. Ook gaat een al in 2005 aangekondigde inhaaloperatie van start om met Fortis Real State en BNP Paribas Fortis Bank een 200-tal scholenbouwprojecten voor een waarde van 1,5 miljard euro te realiseren. In het Vlaamse regeerakkoord is bovendien een tweede soortgelijke operatie afgesproken. Die zal volgens Smet hard nodig zijn.

De wachtlijsten voor de scholenbouw worden inderdaad almaar langer.

Pascal Smet: De wachtlijsten zijn een product van 40 jaar desinvesteren. Dat werk je niet in een handomdraai weg. Ze groeien ook exponentieel omdat veel scholen proactief een bouwdossier indienen om over acht tot tien jaar zeker aan de beurt te komen. Om die termijn korter te maken, zal ik buiten de gewone onderwijsbegroting extra middelen zoeken. Dat kan gaan over een tweede en mogelijk een derde samenwerkingsverband met de privésector, een Vlaamse volkslening of een deel van het geld dat de Vlaamse regering in KBC gepompt heeft en dat na 2012 terugkeert. Daarbij zal trouwens ook de eigendom van de schoolgebouwen ter sprake komen.

Wat bedoelt u daarmee?

Smet: In het vrije onderwijs verdwijnen klassieke sponsors zoals de religieuze orden, en zijn er problemen om de schoolgebouwen te financieren. Als de overheid dan met belastinggeld een nog groter deel dan nu bekostigt, klopt er iets niet als de betrokken schoolbesturen toch eigenaar van de gebouwen blijven en ze zelfs kunnen verkopen.

We kunnen creatiever met eigendomsrechten, erfpachtregelingen enzovoort omgaan. In Nederland, bijvoorbeeld, stelt de overheid gebouwen ter beschikking van de verschillende onderwijsverstrekkers. Of het die richting moet uitgaan, laat ik in het midden. Het is een mogelijkheid.

Het katholiek onderwijs zal uw voorstel met open armen ontvangen.

Smet: Dit debat kan gewoonweg niet ontweken worden. Het moet op een rustige en genuanceerde manier worden gevoerd binnen de tijd die ervoor nodig is. (PAM)

Lees meer over:

Onze partners