Modal Shift organiseert studiedag over alternatieven voor uitbreiding Brusselse Ring

(Belga) In het Vlaams parlement heeft Modal Shift, het samenwerkingsverband van diverse milieu- en mobiliteitsverenigingen rond de Brusselse Ring, een studiemiddag georganiseerd om aan te tonen dat het aanleggen van extra rijstroken geen oplossing is om het verkeersprobleem in en rond Brussel “echt” op te lossen. Experts hebben er onder meer de voordelen van een doorgedreven verkeersmanagement belicht.

De Vlaamse regering moet dit najaar de knoop doorhakken over het al dan niet aanleggen van extra rijstroken op de Ring rond Brussel. Heel wat beleidsmakers gaan er automatisch van uit dat bijkomende rijstroken de enige oplossing zijn om het fileprobleem rond de hoofdstad aan te pakken. Volgens Dirk Avondts, professor aan de Universiteit Gent, zijn bijkomende rijstroken slecht voor de gezondheid van omwonenden. Effecten van lawaai en luchtvervuiling strekken zich uit tot een zone van 1,5 kilometer langs drukke wegen. Professor John Whitelegg van de University of York wees er op dat de uitbreiding van ringwegen voor een aanzuigeffect kan zorgen met langere files als eindresultaat. Wat wel kan werken, is een stadstol, zo vertelde Daniel Firth van het Verkeersagentschap van Stockholm. Deze maatregel zorgde in de Zweedse hoofdstad voor een pak minder files. Een andere oplossing voor het fileleed is het wijzigen van het fiscaal systeem voor bedrijfswagens, klinkt het bij Bruno De Borger, professor Transeconomie aan Universiteit Antwerpen. Modal Shift stelt dat maatregelen om het groeiende autoverkeer te beheersen veel meer opbrengen, zowel voor de files als de volksgezondheid. (VIRGINIE LEFOUR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content