Mobiliteitsministers staken de koppen bijeen over Brusselse tunnels

22/02/16 om 10:59 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Belga

(Belga) De verschillende mobiliteitsministers van ons land hebben vanmorgen vergaderd over de problemen met de Brusselse tunnels. Brussels minister Pascal Smet (sp.a) had zijn collega's voor die vergadering uitgenodigd. Hij herhaalde dat er snel duidelijkheid komt over de heropening van de Stefaniatunnel en over het meerjarenplan voor de renovatie van de tunnels. Deze legislatuur gaan de tunnels alvast niet dicht.

Mobiliteitsministers staken de koppen bijeen over Brusselse tunnels

Mobiliteitsministers staken de koppen bijeen over Brusselse tunnels © BELGA

De Brusselse regering vraagt geen extra geld voor de renovatie van de tunnels. Federaal vicepremier Didier Reynders (MR), die als voogdijminister over het federaal investeringsfonds voor Brussel Beliris de vergadering bijwoonde, had al aangeboden om geld uit dat fonds vrij te maken voor de tunnels. Brussels minister Smet wil daar enkel van weten als het om bijkomende middelen gaat, niet om geld dat bedoeld is voor openbaar vervoer. Beliris voorziet nu immers 50 miljoen euro per jaar voor de Brusselse metro. Binnenkort moet er duidelijkheid zijn over de Stefaniatunnel: deze week nog zouden de resultaten van de betonanalyse er moeten zijn. Ergens in maart komt er dan een meerjarenplan voor de renovatie van de tunnels, goed voor 523 miljoen euro. De Vlaamse overheid wil Brussel helpen met technische expertise. "Er zijn niet zoveel tunnelexperten in België. Bij calamiteiten wil Vlaanderen Brussel graag bijstaan", zei Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). Brussels minister Smet dat de verschillende overheden autopendelaars zoveel mogelijk aanmoedigen om te gaan carpoolen. Brussel trekt elke dag 250.000 autopendelaars aan. "Autodelen is goed voor de portemonnee, het leefmilieu en de mobiliteit", zegt Smet. Voor het eerst sinds lang zaten alle mobiliteitsministers rond dezelfde tafel. Vlaams minister Weyts zal een interministeriële conferentie bijeenroepen over andere mobiliteitsdossiers, maar eerst wil hij concreet werk verzet zien. "Je kan veel hoogmissen organiseren, het moet toch op het terrein gebeuren", zegt Weyts. (Belga)

Onze partners