"Mobiliteit wordt struikelblok coalitiegesprekken in Gent"

10/10/12 om 16:02 - Bijgewerkt om 16:02

(Belga) In het laatste kopstukkendebat voor de Arteveldestad, woensdagmiddag georganiseerd door de krant De Standaard, bleek dat mobiliteit het grootste struikelblok dreigt te worden voor toekomstige coalitiegesprekken.

"Mobiliteit wordt struikelblok coalitiegesprekken in Gent"

Termont herinnerde in de discusssie aan het protest toen de Gentse kuip verkeersvrij gemaakt werd en verwijst naar het draagvlak nu. "Steden zijn de laatste decennia ontworpen voor auto's, daarna werd gekeken of er plaats is voor openbaar vervoer, dan pas voor voetgangers en als laatste voor kinderen," klonk het. De lijsttrekker van het kartel sp.a/Groen zegt dat "het niet makkelijk wordt" om een coalitie met Open Vld te vormen wat het thema mobiliteit betreft. Ook Open Vld-lijsttrekker Mathias De Clercq ziet mobiliteit als één van de struikelblokken in coalitiegesprekken. "We willen onze liberale punten gerealiseerd zien, we willen geen anti-autobeleid," verklaarde hij. "Dat is niet gezond voor de leefbaarheid in de stad en de economische groei." De Clercq waarschuwde voor "irrealisme". Met zijn waterplan, om het vervoer over water te stimuleren, krijgt hij wel Termont mee. N-VA wil het aantal parkeerplaatsen niet afbouwen, maar onder meer het verkeer van bezoekers uit de stad houden. Lijsttrekker Siegfried Bracke wil daarvoor nummerplaatherkenning inschakelen om een kleine belasting te heffen. Hij ziet ook heil in apps om het parkeerbeleid te verbeteren. CD&V-kopman Veli Yüksel citeert Bart De Wever door te zeggen dat "van de auto geen paria gemaakt mag worden", maar zit niet op dezelfde lijn als Open Vld. (JDH)

Onze partners