Middelheimmuseum haalt controversiële Pietà’s van Fabre naar Antwerpen

(Belga) De Pietà’s, vijf grote marmeren sculpturen van de hand van Jan Fabre die vorig jaar voor de nodige controverse zorgden op de Biënnale van Venetië, zullen deze zomer voor het eerst in België te zien zijn. De beelden, met als pronkstuk een levensgrote pietà waarbij Fabre zelf de plaats van Christus op de schoot van Maria inneemt met een stel hersenen in de hand, komen in de voormalige treinloods in Park Spoor Noord te staan. Dat maakte Antwerps cultuurschepen Philip Heylen (CD&V) bekend. Het gaat om een project van het Middelheimmuseum, dat dit jaar hedendaagse beeldende kunst over heel Antwerpen onder de aandacht wil brengen.

Fabre, die zelf in de nabije Seefhoek opgroeide, is lang niet de enige hedendaagse kunstenaar wiens werk openlijk te zien zal zijn in de Antwerpse binnenstad. Het Middelheimmuseum wil ook de schijnwerpers richten op bestaande werken van onder meer Luc Tuymans (aan het MAS), Panamarenko (Sint-Jansplein) en Richard Woods (Kievitplein). Mogelijk wordt er zelfs een soort wandelroute uitgestippeld voor geïnteresseerde toeristen. In het Middelheimpark zelf, een gratis openluchtmuseum met honderden beelden en hedendaagse kunstwerken, zijn deze zomer nieuwe werken van conceptuele kunstenaars als de Zwitser Robert Signer en de Chinese dissident Ai Weiwei te zien. In een nieuw paviljoen van architectenduo Robbrecht en Daem komen bovendien beelden van de Duitser Thomas Schütte te staan. Zowel de Pietà’s als het Middelheimmuseum zijn toegankelijk vanaf 25 mei. Fabre’s beeldhouwwerken blijven zeker tot september te bekijken. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content