Jan De Meulemeester
Jan De Meulemeester
Politiek journalist bij VTM
Opinie

28/05/15 om 07:14 - Bijgewerkt om 07:13

'Met guitige kindersnoetjes kan je alles verkopen, dus ook partijprogramma's'

'Zowel meerderheid als oppositie gebruiken kinderen om het knuffelgehalte te pimpen van de voorjaarse partijbijeenkomsten', schrijft Jan De Meulemeester. Dat doen ze om een draagvlak te creëren voor de politieke boodschap die ze willen verkondigen.

'Met guitige kindersnoetjes kan je alles verkopen, dus ook partijprogramma's'

© Belga

#Pakvast, #helfie en feel good kindersnoetjes, Plopsaland en gezinsvriendelijke partijprogramma's: er hangt een zeemzoet Zwitsal-geurtje rond de tussentijdse campagnes en familiedagen van N-VA, CD&V en SP.a. Na een jaar van harde taal en politieke profilering bij meerderheid en oppositie, mogen de scherpe kantjes er weer even af. En dan komen kindjes van pas om het fluffy- en knuffelgehalte te pimpen van de voorjaarse partijbijeenkomsten. Meerderheid en oppositie: ze willen allen #childproof zijn.

Delen

'Er hangt een zeemzoet Zwitsal-geurtje rond de tussentijdse campagnes en familiedagen van N-VA, CD&V en SP.A'

CD&V startte dit weekend haar #bontebuurt-campagne in Planckendael, de N-VA lanceerde vorige maand de #helfie-campagne en zaterdag houdt ze een grote familiedag in Boom. Daags nadien is het aan de SP.A om een gezinsdag te houden, in het pretpark Plopsaland in De Panne. Na een turbulent politiek jaar, met een forse kiescampagne en een position switch in nieuwe regeringen, moeten de partijen bij hun leden wat aan klantenbinding doen. Het warme groepsgevoel voeden en aansterken, misschien nog wat harten winnen. De grootste gemene deler in die acties: we staan en gaan voor een warm Vlaanderen. En de mascotte bij elke partij is: het kind.

Dansende pinguïns

Het deed de CD&V'ers goed vorig weekend. Behalve de klassieke nieuwjaarsreceptie, was het van ver voor de verkiezingen geleden dat de leden nog eens ongedwongen konden samenzijn. 6000 militanten waren present in Planckendael, alsook vele pinguïns die door de - met kinderen geflankeerde - boegbeelden werden gevoederd, hetgeen beeldige plaatjes opleverde.

'Met guitige kindersnoetjes kan je alles verkopen, dus ook partijprogramma's'

© Orakel van Knack.be

Wetstraatjournalisten genieten het genoegen al die familie- en campagnemomenten van dichtbij mee te beleven, want om een doorleefd televisieverslag te maken, moeten we onszelf met de collega-cameraman wat onderdompelen. Een partijdirecteur tegen het lijf gelopen, verkleed als een pinguïn, in een kring dansend met de jongste spruiten. Cola gedronken uit een plastic bekertje. Frietjesdamp, die nog steeds in mijn kostuum hangt. Selfies laten maken met kindjes. Er wordt in al het gedrum ook vaak gesmost, zoals deze keer roomijs op mijn mouw. Veel kinderliedjes gehoord ook, die iets te lang in het oor blijven hangen.

Plopperdeplop

De kindvriendelijke, warme buurt van CD&V zagen we voorheen al opduiken in het N-VA-filmpje over de #helfie-campagne, een filmpje dat overigens meteen door dezelfde CD&V werd geclaimed als door haarzelf reeds eerder vertoont, weliswaar het buitenlands origineel, op een congres vorig jaar. Voor wie niet meer kan volgen: in beide filmpjes speelt hoe dan ook een behulpzaam kind de hoofdrol.

Zaterdag 'ambiance verzekerd' garandeert de N-VA, in het Provinciaal Recreatiedomein De Schorre te Boom: kinderanimatie, springkastelen, muziekgroepjes en grime. 's Middags spreekt voorzitter Bart De Wever. Het is een 'Familiedag' en er wordt 'één jaar Vooruitgang' gevierd.

We kunnen voor de Wetstraat maar hopen dat het dit weekend niet regent, want daags na de N-VA'ers komen ook de SP.a'ers samen. De partij verwacht ondertussen al 12.000 genodigden in Plopsaland. Vooral gezinnen, gegeven de locatie. Toenmalig voorzitter Caroline Gennez is in 2008 begonnen met die familiedagen. Ze vond het kind en het gezin 'te belangrijk om over te laten aan de CD&V.' Net zoals in Planckendael en Boom zullen dus ook daar politieke kopstukken de kinderwagen voortduwen.

Delen

'Van kopstuk over medewerker tot sympathisant: iedereen wordt subtiel aangemaand om zijn of haar nageslacht deelachtig te laten zijn aan het gebeuren.'

Bij de Open VLD zijn ze wat minder bezig met de juveniele beeldvorming. De liberalen organiseren de komende maanden geen gezinsdag. Maar in het najaar is er opnieuw een nationale stedendag, en de partij wil zeker benadrukt hebben dat ook zij kindvriendelijke randactiviteiten aanbieden, zoals een uitstap naar Technopolis: socialistische kindjes naar een Studio 100-park, liberale kindjes naar een highbrow wetenschapspark.

Politieke schoolfeestjes

Veel kinderen. Bij elke partij. Zo veel mogelijk. Van kopstuk over medewerker tot sympathisant: iedereen wordt subtiel aangemaand om zijn of haar nageslacht deelachtig te laten zijn aan het gebeuren. Het meest indrukwekkende kinderoffensief dat ik ooit meemaakte was in 2011 in Bokrijk, op de eerste grote N-VA-gezinsdag, toen nog een partij in volle groei. Behalve op schoolfeesten zag ik nooit zo veel kinderen bijeen, het waren er vijfhonderd. Toen die massaal voor het sprekerspodium werden gepositioneerd en in koor joelden wanneer Bart De Wever de bühne besteeg, draaiden de camera's het beeld dat de N-VA-boodschap van de dag moest schragen: ook wij zijn een gezinspartij.

N-VA-voorzitter Bart De Wever op de familiedag van de partij in Bokrijk in 2011.

N-VA-voorzitter Bart De Wever op de familiedag van de partij in Bokrijk in 2011. © Belga

Childproof

Zo zijn er minstens twee partijen die de partij willen zijn van en voor het kroostrijke gezin. Het kind is daar letterlijk de vrucht van, maar verzinnebeeldt ook de toekomst, nieuwe kansen en dromen, de zorgzame, warme samenleving de eigenlijk iedereen wil. Vandaar het beeld dat de N-VA vorige maand van zichzelf moest corrigeren: het was na hevig campagne voeren, kibbelen en besparen allemaal een beetje te hard en te stoer geworden. De #helfie moet de partij weer #childproof maken. Vandaar ook de ergernis van CD&V in die N-VA-campagne, omdat ze de historische gezinspartij was en wil blijven, die met 138 burgemeesters ook de lokale besturen domineert - het politieke niveau van de #helfies. Met #debontebuurt poneert CD&V nu, 3,5 jaar voor de gemeenteraadverkiezingen: 'de buurten, de gemeenten, de gewone gezinnen, die zijn van ons.'

Warm Vlaanderen

Volgend weekend zal de SP.A-voorzitter in zijn toespraak zeggen dat die twee 'gezinspartijen' eigenlijk een kindonvriendelijk beleid voeren, verwijzend naar onder meer de prijzen van de kinderopvang en het inschrijvingsgeld voor hoger onderwijs. Hij zal daarmee ook lonken naar de gezinsorganisaties in het middenveld, ook al zullen die zoals gewoonlijk politiek onbewogen blijven.

Delen

'Volgens de meerderheid wordt er gewerkt aan een warm Vlaanderen. Volgens de oppositie bestaat dat al, maar breken de nieuwe regeringen het af.'

Volgens de meerderheidspartijen wordt er gewerkt aan een warm Vlaanderen. Volgens de oppositie bestaat dat warme Vlaanderen al - zoals Hart boven Hard moet illustreren - maar breken de nieuwe regeringen het af.

Het beeld van guitige, blakende kindersnoetjes: het werkt altijd en overal, je verkoopt er shampoos mee, gezinswagens, hypothecaire leningen en dus ook partijprogramma's. Ministers laten zich voor de camera graag interviewen te midden van kinderen. In de politiek dienen ze om een draagvlak te creëren.

Enerzijds: de besparingsinspanningen die wij volwassenen nu leveren, worden gesymboliseerd door het kereltje dat in de #helfie-spot moedig een wagen vooruit duwt. Anderzijds: de oppositie bestrijdt de meerderheid, ten bate van net datzelfde kereltje.

Lees meer over:

Onze partners