‘Met de batterij van een elektrische auto kun je ook je huis van stroom voorzien’

© BelgaImage

Auto’s op waterstof zijn een belangrijk spoor voor de toekomst, zegt Joost Kaesemans van Febiac. ‘Maar ook elektrische auto’s blijven veel voordelen hebben, zowel voor het milieu als voor de economie.’

Ik las dat de CO2-uitstoot voor het maken van de Tesla-batterij gelijk is aan de uitstoot van 100.000 kilometer rijden met een kleine auto. Klopt dat?

Philippe Bellengé,

Houtem

Joost Kaesemans: Het klopt dat de productie van een elektrische auto milieukosten heeft, net als het gebruik en de recyclage. Maar dat wil niet zeggen dat we het kind met het badwater moeten weggooien. Elektrische auto’s produceren tijdens het rijden geen uitlaatgassen, wat zeker in stedelijke gebieden een groot voordeel is. Bovendien gaat zo’n batterij veel langer mee dan 100.000 kilometer, en ook nadien kan ze nog verder gebruikt worden in de industrie. Daarnaast worden we met elektrische auto’s minder afhankelijk van fossiele energie. Heel wat voordelen dus. En de productie en de recyclage van de batterijen zijn nog in volle ontwikkeling, dus in de toekomst zal de milieu-impact nog verder verkleinen.

Joost Kaesemans
Joost Kaesemans

Denkt u ook niet dat de auto op waterstof zal winnen? Die is toch veel groener dan de puur elektrische auto?

Karel Vandeweghe, Oostende?

Kaesemans: Waterstof wordt inderdaad een van dé sporen voor de toekomst. Waterstof vind je niet in de natuur, het moet aangemaakt worden. Het is wel een goede manier om overschotten aan groene energie op te slaan: je kunt ze omzetten in waterstof en vervolgens verder gebruiken. Er zijn al waterstofauto’s te koop, maar als gewone consument kun je nog geen waterstof tanken, waardoor het commerciële succes voorlopig uitblijft.

Ik ben op zoek naar een kleine bestelwagen, waar ik tien jaar mee zal rijden, gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. Wat schaf ik het beste aan?

Francis Vermuyten, Mechelen

Kaesemans: Een auto op aardgas lijkt me voor u een goed idee. Aardgas is goedkoop aan de pomp, een aardgasmotor stoot heel weinig fijnstof uit en is bovendien zuinig (en heeft dus een lage CO2-uitstoot). Maar het aanbod is nog beperkt, net als het netwerk van tankstations, zeker in Wallonië. Als dat u afschrikt, lijkt een benzinewagen me de meest aangewezen optie. Diesel is eerder geschikt voor wie veel meer rijdt. Maar als u vooral korte afstanden of leveringen in de stad doet, moet u zeker ook het aanbod aan elektrische bestelwagens eens bekijken. Dat is nog vrij beperkt, maar de energiekostprijs per kilometer ligt wel veel lager.

Wordt het niet de hoogste tijd dat autofabrikanten beginnen te denken aan vliegende autootjes? En waarom niet verschillende baanvakken aanleggen voor vrachtverkeer, landende vliegauto’s, fietsers, bromfietsers, rolwagens enzovoort?

Nelly Claeys, Knokke-Heist

Kaesemans: Een vliegende auto klinkt als toekomstmuziek, maar er rijden of vliegen al prototypes rond. Alleen: we moeten niet denken dat het luchtruim onbeperkt is en dat iedereen zomaar zal kunnen rondvliegen. Bovendien speelt ook de milieubalans een rol: hoeveel en welke energie zullen die vliegende tuigen nodig hebben? Al steun ik zeker uw vraag om de weginfrastructuur robuuster te maken, met goede faciliteiten voor elk type weggebruiker en een vlotte overstap van individueel op collectief vervoer en omgekeerd. Goede auto-infrastructuur mag bijvoorbeeld niet ten koste gaan van goede fietsinfrastructuur. Daar knelt de schoen in ons land.

VRAAG VAN DE WEEK

Onze regering plant de kernenergie-uitstap tegen 2025. Als tegen dan een derde van de auto’s elektrisch rijdt, waar zal men dan de elektriciteit vandaan halen om ze op te laden?

Kaesemans: Er komt inderdaad geen elektrische revolutie in het autorijden als we niet zeker zijn van een solide, betaalbare elektriciteitsvoorziening die zo veel mogelijk op groene stroom draait. Maar er zijn ook veel nieuwe kansen. Zo kun je op een winteravond, wanneer de vraag naar stroom groot is, het batterijpack van je elektrische auto gebruiken om je huis mee van stroom te voorzien. Denk ook hieraan: windmolens draaien ook ’s nachts, wanneer de vraag naar stroom laag is. Eerder dan die stroom te ‘dumpen’ kunnen we die perfect bufferen in accu’s van elektrische auto’s.


VOLGENDE WEEK

Heeft de SP.A nog toekomst?

Stel uw vraag aan politicoloog Nicolas Bouteca (UGent).


Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content