Meldpunt seksueel misbruik “moet niet altijd bereikbaar zijn”

(Belga) “Wie naar 1712, het meldpunt voor seksueel misbruik, belt, krijgt wel degelijk informatie en advies”, zegt Patrick Bedert, afdelingshoofd Beleidsontwikkeling van het Vlaamse departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin in een reactie op de klacht van de zelfhulpgroep Incest Misbruik Limburg. In De Standaard van donderdag liet die groep een aantal gebreken aan het meldpunt optekenen. Er werd onder meer aangehaald dat het nummer niet bereikbaar is na de kantooruren. Volgens Bedert is 1712 “geen crisisnummer dat altijd bereikbaar is.”

De 3.000 mensen die het afgelopen jaar naar 1712 belden, “kregen informatie en advies. Ze worden geholpen door opgeleide en deskundige medewerkers van het algemeen welzijnswerk en/of een vertrouwenscentrum kindermishandeling, in tegenstelling tot wat gesuggereerd wordt.” In De Standaard klinkt het dat de mensen die de telefoontjes opnemen niet altijd even veel tijd hebben om te luisteren. Bellers komen terecht bij een meldpunt van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) in hun provincie, waar de mensen vaak nog bezig zijn met andere taken. Bedert erkent wel dat er pijnpunten zijn. “Technische euvels pakken we in overleg met Belgacom aan.” Hij voegt er ook aan toe dat het meldpunt verder nood heeft aan “bekendmaking en profilering. We blijven daarop inzetten. 1712 is hét algemene nummer waar elke burger terecht kan voor informatie, advies en doorverwijzing met vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling. Dat is het opzet. Het is geen crisisnummer dat altijd bereikbaar is, en wil dat ook niet zijn.” Daarnaast geeft Bedert toe dat het bereik van het meldpunt bij minderjarigen momenteel beperkt is. “Daarom gaan we met Kind en Samenleving na hoe we het op dat vlak beter kunnen doen.” (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content