Meer ongeplande aankopen door geur in winkel

27/07/12 om 15:42 - Bijgewerkt om 15:42

(Belga) Een lavendel- of citroengeur in een winkel leidt tot meer impulsaankopen, een hogere terugkeerintentie en een positievere winkelbeoordeling. Dat blijkt uit de masterscriptie over geurmarketing van communicatiewetenschapper Lisa Himpe (UGent). Een geur veroorzaakt dus intensere emoties bij de consument.

Geurmarketing is een vorm van zintuiglijke marketing, waarbij een product- of merkbeleving en de totale beleving tijdens het winkelen, geoptimaliseerd wordt door het verspreiden van een aangename geur. De nieuwe marketingdiscipline staat in ons land in de kinderschoenen. Tijdens een pre-test kregen twintig mensen tien verschillende geurstaaltjes onder de neus geduwd. Vijf stalen, kokosnoot, lavendel, vanille, kamille en jasmijn, gaven een relaxerende geur. De andere, citroen, naaldboom, eucalyptus, pepermunt en appel, een stimulerende geur. Uit de test bleek dat lavendel als meest relaxerend werd ervaren en citroengeur als meest stimulerend. In een slaapspeciaalzaak in Brugge kregen drie weekends na elkaar zestig nietsvermoedende klanten respectievelijk geen geur (controle), lavendelgeur of citroengeur aangeboden. Aan andere omgevingsstimuli, zoals muziek, temperatuur, design, belichting of kleur werd tijdens die weekends niets veranderd. Na bevragingen achteraf bleek dat er niet méér aangekocht werd tijdens het verspreiden van een geur in de winkel, maar dat lag allicht in de aard van de producten. Toch steeg het aantal impulsaankopen, de terugkeerintentie en de algemene winkelbeoordeling significant. "De resultaten tonen aan dat door aanwezigheid van een aangename geur in een winkelomgeving de emoties van de consument intenser worden", aldus Himpe. (MVL)

Onze partners