Meer letselongevallen met lichte motoren sinds autorijbewijs volstaat

(Belga) Het aantal letselongevallen met lichte motoren is fors toegenomen sinds 2007, toen de maatregel ingevoerd werd dat een autobestuurder die twee jaar over een rijbewijs B beschikt, zonder enige voorbereiding met een motor of scooter tot 125cc mag rijden. Dat schrijft mobiliteitsclub VAB in haar vernieuwde ledenblad “VAB-Magazine”, de opvolger van UIT-Magazine.

Het aantal verongelukte motorrijders steeg vorig jaar in België bovendien met maar liefst 17,5 procent. Het totale motorenpark nam tussen 2006 en 2010 met 15 procent toe, tot ruim 390.000. De verkoop van nieuwe scooters tot 125cc is in vier jaar tijd bijna verdubbeld door de versoepeling van het rijbewijsstelsel. Of de maatregel uit 2007 ook daadwerkelijk de oorzaak is van de stijging van het aantal ongevallen, is nog niet duidelijk. “De overheid heeft immers nagelaten om het effect van haar ingrijpende maatregel te onderzoeken”, aldus VAB. De organisatie vraagt dan ook een studie van de impact die de vrijstelling van een rijopleiding voor motorfietsen tot 125cc heeft op de verkeersveiligheid. “We moeten jammer genoeg vaststellen dat er momenteel geen gedetailleerde ongevallenstatistieken bestaan om hierover uitsluitsel te krijgen, maar het beperkte cijfermateriaal dat er is, wijst in de richting van een ernstig probleem”, klinkt het bij VAB. Motorrijders met motorfietsen zwaarder dan 400cc raakten in 2010 beduidend minder betrokken bij ongevallen met gekwetsten dan in 2006: -14 procent letselongevallen, -24 pct zwaargewonden. Voor bestuurders van motorfietsen lichter dan 400cc werden stijgingen genoteerd van respectievelijk +21 pct en +4 procent. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content