Meer gevallen van agressie bij NMBS in 2011

© Belga

In 2011 kreeg de NMBS af te rekenen met 1.432 gevallen van agressie. In vergelijking met 2010 is dat een stijging van 5,5 procent.

De spoorwegen kregen de eerste 11 maanden van 2011 met 1.432 gevallen van agressie te maken. Dat is een stijging van 5,5 procent ten opzichte van het hele jaar 2010.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) maakte die cijfers bekend in de bevoegde Kamercommissie in antwoord op vragen en interpellaties van Luk Van Biesen (Open VLD), Steven Vandeput (N-VA), David Geerts (sp.a) en Tanguy Veys (Vlaams Belang).

Aanleiding voor de vragen over agressie op NMBS-personeel was de treinbegeleidster die begin januari op de lijn Brussel-Mechelen met een vuurwapen werd bedreigd en rake klappen te verwerken kreeg. Tijdens de periode januari-november 2011 ging het om 1.432 gevallen. Het cijfer ligt hoger dan het totale aantal gevallen het jaar ervoor (1.357). Het bedreigen (621 keer) en beledigen van spoorpersoneel (290 keer) vormen het grootste probleem.

In 280 keer van de gevallen gaat het al om lichte geweldplegingen. 240 keer kwam het tot slagen en verwondingen. Vorig jaar waren er 259 treinbegeleiders werkonbekwaam door agressie. Dat vertaalde zich in 3.152 dagen werkonbekwaamheid. De PS-minister gaf ook nog mee dat er in 2011 meer dan 37.000 treinen werden begeleid door veiligheidspersoneel.

Tandje bijsteken

David Geerts vroeg de minister echter nog een tandje bij te steken. “Het cijfer lijkt hoog, maar als je weet dat er elke dag 3.600 treinen rijden, blijkt het toch maar te gaan om 3 procent”, zei de sp.a’er. Open VLD’er Luk Van Biesen pleitte ervoor om voor agressievelingen een soort treinverbod in te voeren, naar analogie met het stadionverbod voor voetbalhooligans. De minister gaf echter aan dat een wet uit 1891 de rechter de mogelijkheid biedt een verbod van 15 dagen tot 6 maanden op te leggen. Hij benadrukte wel tegelijkertijd dat het weigeren van reizigers niet zo’n eenvoudige zaak is.

Het PS-regeringslid gaf aan dat de spoorwegen in de opleiding van personeel aandacht besteden aan conflictbeheersing. Sinds eind 2011 krijgen treinbegeleiders een extra opleiding in het herkennen van moeilijke situaties. Tot slot verwees Magnette naar de 40 extra personeelsleden die de veiligheidsdiensten er dit jaar bijkrijgen. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content