Meer dan 100 schepen bij ongevallen op hoge zee verloren

(Belga) Op de wereldzeeën zijn vorig jaar 106 schepen bij een ongeluk gezonken of zo zwaar beschadigd dat ze gesloopt moesten worden. Volgens een onderzoek vormen vooral oververmoeidheid, kostenbesparingen en ontoereikende opleiding de hoofdoorzaken van scheepsrampen. Ter vergelijking met het jaar daarvoor jaar steeg het aantal verongelukte schepen met 15 (teldag: 25 november). Dat bleek uit een in München gepubliceerd rapport van het Allianz-concern.

Het meest spectaculaire ongeluk was de scheepsramp van de Costa Concordia van 13 januari 2012 met 32 doden. Nog meer mensen kwamen om bij de ondergang van de veerboot Rabaul Queen voor Papoea-Nieuw-Guinea op 2 februari. Toen vielen 110 slachtoffers. De meeste zware ongelukken gebeurden echter met vrachtschepen. Hoofdoorzaak voor fatale ongelukken op zee is menselijk falen, luidt het in het rapport. “Enkele scheepvaartmaatschappijen, juist in de felbevochten handel met bulkschepen of tankschepen, kunnen zich het onderhoud of de opleiding van hun personeel nauwelijks nog permitteren”, zei Sven Gerhard, scheepvaartexpert bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). In deze dochtermaatschappij heeft Allianz industriële en speciale verzekeringen gebundeld. Wereldwijd behoort het concern tot de toonaangevende scheepsverzekeraars. Ondanks de negatieve balans van vorig jaar zien de experten vooruitgang op weg naar meer scheepsveiligheid. Gemiddeld zijn de voorbije tien jaar 146 schepen per jaar verloren gegaan en daarmee duidelijk meer dan nu. Door nieuwe technologieën, betere opleiding, zich verder ontwikkelende regulering en veiligheidsinitiatieven in de sector bevindt het aantal schepen dat verloren gaat zich in dalende lijn. De meeste scheepsongelukken deden zich voor in Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen. Met 30 ongelukken waren daar meer dan dubbel zoveel incidenten als in de op een na gevaarlijkste regio, het oostelijk deel van de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content