'Meer betalen voor minder aanbod': SP.A en Groen niet te spreken over ontwerp beheerscontract NMBS

18/02/16 om 11:55 - Bijgewerkt om 12:07

Oppositiepartijen SP.A en Groen zijn niet te spreken over het uitgelekte ontwerp van beheersovereenkomst voor de NMBS. Stijgende ticketprijzen, minder treinaanbod en het sluiten van loketten en stations, zo vatten Stefaan Van Hecke (Groen) en David Geerts (SP.A) samen.

'Meer betalen voor minder aanbod': SP.A en Groen niet te spreken over ontwerp beheerscontract NMBS

NMBS © BELGA

De krant De Morgen kon de hand leggen op een voorlopige versie van het beheerscontract. Daaruit blijkt dat de NMBS de prijzen van tickets en abonnementen de komende vier jaar wil laten stijgen en laten variëren naargelang het tijdstip, de klasse en het moment van aankoop. Tickets zouden wel al vanaf een half uur vertraging deels terugbetaald worden. Daarnaast laat het ontwerp volgens De Morgen ruimte om opnieuw stopplaatsen en stations te sluiten. Bovendien zou de NMBS slechts moeten verzekeren dat de treinen op de belangrijkste lijnen rijden vanaf 7 uur en tot 21 uur. Garanties voor vroegere of latere treinen vanuit de overheid zijn er dus niet.

Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) onderstreept in de krant dat er nog niets vastligt.

Delen

Hoe kan je mensen nu meer laten betalen voor minder aanbod?

David Geerts
Oppositiepartijen SP.A en Groen reageren alvast vernietigend. 'Dit is een verdere afbouw van de dienstverlening en stimuleert mensen niet om een positieve mobiliteitskeuze te maken', betreurt Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen). Volgens hem zou het afschaffen van de fiscale steun aan salariswagens - zeker in combinatie met efficiëntiewinsten bij het spoor - nochtans heel wat ruimte geven om te investeren in het openbaar vervoer.

'Hoe kan je mensen nu meer laten betalen voor minder aanbod?', sneert ook SP.A-collega David Geerts, die zich afvraagt of minister Galant al ooit zelf de trein genomen heeft. 'De regering maakt de verkeerde keuzes. Het zou veel beter zijn om de pendelaars te belonen door snellere, frequentere toegankelijke verbindingen en veilige goede infrastructuur', besluit de socialist, die trouwe reizigers van het spoor net wil belonen met 'trainmiles'. (Belga)

Onze partners